Sökning: "barn språk och vuxen språk"

Visar resultat 6 - 10 av 40 uppsatser innehållade orden barn språk och vuxen språk.

  1. 6. ”This is röd, not pink...” : En kvalitativ studie med narrativ ansats om flerspråkigaförskolebarns kommunikation vid leksituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Mia Söderlind; Josefin Eriksson; [2019]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; kommunikation; lek; lekmaterial.;

    Sammanfattning : I vår kvalitativa studie har vi undersökt hur flerspråkiga barn, utan gemensamt verbalt språk,kommunicerar vid leksituationer samt vilka lekmaterial som används i barnens kommunikation ileken. Studien bygger på den sociokulturella teorin om barns utveckling. LÄS MER

  2. 7. ”Boken som aldrig tar slut” : En undersökning av stavningsreformens påverkan på Folkskolans barntidning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Amanda Andreasson Glans; [2018]
    Nyckelord :Folkskolans barntidning; Kamratposten; språkreform; svenska;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker den svenska stavningsreformens påverkan på en tidning riktad till barn. Språkreformen gick igenom 1906 och började då gälla för skolor. LÄS MER

  3. 8. Olikheter är en tillgång : En studie om integration av nyanlända barn i förskolan med fokus på kultur och språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Fanny Nordin; maria Eriksson; [2017]
    Nyckelord :New arrivals; culture; language development; integration; preschool; Nyanlända; kultur; språkutveckling; integration; förskola;

    Sammanfattning : Att flytta till ett nytt land och anpassa sig till ett nytt språk, en annan kultur och nya normer och värderingar innebär en stor livsförändring. Syftet med denna studie är att belysa hur förskollärare arbetar med integration av nyanlända i förskolan med fokus på kultur och språk. LÄS MER

  4. 9. Högläsning i förskolan : En studie om förskollärares uppfattningar och erfarenheter om högläsning som ett pedagogiskt verktyg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Madeleine Sjöholm; Erika Åkerlund; [2017]
    Nyckelord :Högläsning; Språklig utveckling; Förskola; Förskollärare.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vad några förskollärare har för uppfattningar och erfarenheter på högläsning i förskolan som ett pedagogiskt verktyg. Denna studie var en intervjustudie där nio förskollärare deltog. LÄS MER

  5. 10. "Musik kan vara ett sätt att kommunicera, det är ett språk i sig..."

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Angelica Hansåker; Jamila Paco; [2017]
    Nyckelord :Artefakter; Förskola; Miljö; Musik; Nyanlända; Talspråksutveckling;

    Sammanfattning : I läroplanen för förskolan (Lpfö98/16) finns musik med som ett uppdrag, trots detta uppfattar sig pedagoger ofta inkompetenta, enligt Ehrlins (2012) forskning, när de ska utföra musik tillsammans med barnen i förskolans verksamhet. Musik är en del av det mänskliga livet, ses som ett nedärvt språk och finns i alla människors vardag, ändå är det många pedagoger som inte prioriterar musiken som inlärningsmetod (Ehrlin, 2012). LÄS MER