Sökning: "barnets syn på utomhuspedagogik"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden barnets syn på utomhuspedagogik.

  1. 1. "Jag kan mer än du tror!" - En studie om lärande på förskolegården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aleksandra Ciechonska; Aleksandra Olszanowska; [2017]
    Nyckelord :förskola; lärande utveckling; pedagogers roll; sociokulturell teori; utelek; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att studera hur pedagoger tar vara på barns utelekar för att utveckla deras kunskaper och hur detta påverkar barnets lärande och utveckling. Tidigare forskning betonar vikten av vuxnas närvaro i barns lekar eftersom det har positiva konsekvenser för barns lärande och utveckling. LÄS MER

  2. 2. "Det finns ingenting som man gör inomhus som man inte kan göra utomhus" : Pedagogers och barns syn på utomhuspedagogik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Sara Johansson; [2012]
    Nyckelord :pedagogens roll; barnets syn på utomhuspedagogik; förskola; utomhusaktivitet; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : BakgrundDå utomhusaktiviteten är en viktig del i barnens vardag på förskolan skall utomhuspedagogiken ses som ett komplement till den vanliga undervisningen som sker inom fyra väggar. Genom att förskolan har en varierad och pedagogisk utformad utemiljö främjar det barnens utveckling och hälsotillstånd. LÄS MER

  3. 3. Utomhus och inomhus i samklang - en studie av pedagogers syn på och barns upplevelser av utomhuspedagogik på två förskolor i södra Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Johanna Olofsson; Linda Gréen; [2007]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusförskola; kunskapsutveckling; social utveckling; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att utröna vilka vinster det finns med utomhuspedagogik och även arbetssättets eventuella brister. Genom vår studie vill vi få reda på vad pedagogerna på sammanlagt fyra utomhusavdelningar anser om utomhuspedagogik. Vi vill även få syn på hur de medverkande barnen upplever att vistas på utomhusförskola. LÄS MER