Sökning: "barngruppers sammansättning"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden barngruppers sammansättning.

  1. 1. Stora barngruppers påverkan på barns relationsskapande, lärande och utveckling : Pedagogernas förhållningssätt och strategier i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Alexandra Gebrail; Elvira Glaes; [2017]
    Nyckelord :förskolekvalité; relationer; lärande och utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskolekvaliteten påverkar pedagogernas relationsskapande till barn samt barnens lärande- och utvecklingsprocess. Syftet är även att undersöka vilka strategier och förhållningssätt pedagogerna använder sig av för att underlätta arbetet med stora barngrupper. LÄS MER

  2. 2. "Jag har ju ingen mer tid än den tid jag är här" : Förskollärares uppfattningar och erfarenheter av barngruppers storlek i relation till förskolans uppdrag.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Amanda Axelsson; Gunilla Hägglund; [2016]
    Nyckelord :barnets bästa; barngrupp; barngruppers sammansättning; barngruppers storlek; förskola; förskollärares arbetssituation; förskollärares uppdrag; förskollärares uppfattningar; kvalitet i förskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka förskollärares uppfattningar och erfarenheter kring barngruppers storlek i förskolans verksamhet i relation till förskollärares uppdrag. Studien har genomförts med hjälp av kvalitativa semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare i en kommun i Västernorrland, för att på så sätt undersöka förskollärares uppfattningar av barngruppers storlek och vad som påverkar yrkesgruppen i utförandet av förskolans uppdrag. LÄS MER

  3. 3. Barngruppers storlek spelar roll - förskollärares tankar om barn i behov av särskilt stöd

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabella Hjorth Liedman; Pernilla Nordstedt; [2014]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; Diagnos; Inkludering; Specialpedagogik; Proximal utvecklingszon; Stora barngrupper;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare uttrycker sina funderingar och tankar kring hur barngruppers sammansättning i förskolan påverkar barn i behov av särskilt stöd. Studien bygger på kvalitativ metod och består av fyra intervjuer med verksamma förskollärare. LÄS MER