Sökning: "barnintervjuer."

Visar resultat 21 - 25 av 107 uppsatser innehållade ordet barnintervjuer..

  1. 21. "Jag tycker att folk kan slänga ett skräp i soptunnan för det är trevligt" : En studie om förskolebarns tankar kring hållbar utveckling och hur de uppfattar sig delaktiga i detta arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Amanda Öbom; Jennifer Liirus; [2019]
    Nyckelord :Children s perspective; recycling; waste; pre-school; sustainable development; Barnets perspektiv; avfallshantering; förskola; hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Bakgrund: Studiens bakgrund ligger i det faktum att hållbar utveckling är en allt mer relevant fråga i dagens samhälle och detta syns både i läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) och i politiska beslut på såväl nationell som multinationell nivå. Detta i form av ökade medel till arbetet med hållbar utveckling i Sverige samt de globala målen som tagits fram av FN (Regeringskansliet, 2019; UNDP, 2017). LÄS MER

  2. 22. Konflikter och konflikthantering i förskolan utifrån barns perspektiv.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karolina Abrahamsson; [2018]
    Nyckelord :barns perspektiv; barnperspektiv; konflikt; konflikthantering;

    Sammanfattning : Inledning Konflikter är en del av förskolans vardag. Det finns olika orsaker till att barns konflikter uppstår. Utifrån pedagogers perspektiv ses konflikter ofta som något negativt. Enligt många forskare är dock konflikter ett tillfälle för utveckling och lärande. LÄS MER

  3. 23. ”Man får göra det som fröknarna säger att man får göra” : - En studie om barns uppfattningar om sitt eget inflytande i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Danijella Peric; Madeleine Larsson; [2018]
    Nyckelord :Barnintervjuer; barnperspektiv; delaktighet; demokrati; förskolan; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka barns uppfattningar om sitt eget inflytande i förskolans verksamhet. För att få svar på vårt syfte utgick vi från två frågeställningar som var: Vad uttrycker barnen möjliggör deras inflytande i förskolan? Samt: Vad uttrycker barnen begränsar deras inflytande i förskolan? Studien är gjord utifrån kvalitativa semistrukturerade intervjuer med sammanlagt nio barn från två olika förskolor. LÄS MER

  4. 24. Barns perspektiv på begreppet undervisning i förskolan - ”Undervisning är när man tar med sig något och så visar man och berättar om den grejen”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jenny Nordin; Faten Ali; [2018]
    Nyckelord :Barnsperspektiv; Fenemenologi; Fenomenografi; Undervisning; Förskola;

    Sammanfattning : Vår studie handlar om barns perspektiv på begreppet undervisning i förskolan. Vi vill med våra frågeställningar ta reda på hur barnens erfarenheter av undervisningsbegreppet ser ut och hur barns medvetande av undervisningsbegreppet i förskolan kan se ut.Studiens syfte är att belysa undervisningsbegreppet utifrån barns perspektiv. LÄS MER

  5. 25. "Är det ens någon skillnad?" : Tema och projekt i förskolan och barns inflytande över arbetssätten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Evelina Jakobsson; Jennifer Olsson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; arbetssätt; tema; projekt; barns inflytande;

    Sammanfattning : I förskolan används olika arbetssätt som gynnar barns lärande och skapar trygga individer. Två arbetssätt som vi har erfarit under våra VFU-tillfällen (verksamhetsförlagd utbildning) är tema och projekt. Tema är flera aktiviteter med en röd tråd och projekt är målinriktade aktiviteter skapade utifrån barns intressen. LÄS MER