Sökning: "barns lärande genom bilder"

Visar resultat 11 - 15 av 64 uppsatser innehållade orden barns lärande genom bilder.

  1. 11. Pedagogers arbetssätt för att gynna flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Susanna Lind; Acmena Roxana Raduca; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; pedagoger; språkutveckling; förskolan;

    Sammanfattning : Inledning Den här uppsatsen handlar om de arbetssätt som förskolepedagoger använder sig av för att gynna flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Antalet barn med annat modersmål än svenska är i dag stort bland förskolor i Sverige (Skolinspektionen 2017, s.5). LÄS MER

  2. 12. Barns möte med konst : En undersökning av konstpedagogikens uttryck genom Malmö Konsthalls utställningar 1975, 1995 och 2015

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Linnea Wik; [2022]
    Nyckelord :Malmö Konsthall; konstpedagogik; kulturpolitik; barnverksamhet; konstmöte;

    Sammanfattning : Children’s interaction with art. A study about expressions of art pedagogy in Malmo Konsthallsexhibitions 1975, 1995 and 1975. This essay examines art pedagogy för children in relations to cultural politics and to the examined exhibitions. The study is based on three exhibitions at Malmo Konsthall. LÄS MER

  3. 13. Tydliggörande kommunikation i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogiska arbetssätt som kan bli tydliggörande för barns kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Karoline Sand; Anna Stigsdotter; [2022]
    Nyckelord :Preschool; clarifying pedagogic; communication; sign; pictures; multimodal learning; children s participation; inclusion; availability; sign system; sign creation; Förskola; tydliggörande pedagogik; kommunikation; tecken; bilder; multimodalt lärande; delaktighet; inkludering; tillgänglighet; teckensystem; teckenskapande;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur alla barn kan få möjlighet att göras delaktiga i förskolans verksamhet via olika kommunikationsformer. I studien undersöks vilka arbetssätt och tecken som förskollärare använder i tydliggörandet av barns kommunikation. LÄS MER

  4. 14. Barns icke-verbala kommunikation i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av arbete med barn i förskolan som inte har ett verbalt språk

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linda Benazic; Shumaila Kiran; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; Kommunikation; lek; lärande; lärmiljö; samspel; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares erfarenheter av att arbeta med barn i förskolan som inte har ett verbalt språk. Våra forskningsfrågor är: Hur arbetar förskollärarna med barn som inte har ett verbalt språk i förskolan, hur organiserar förskollärarna den språkliga lärmiljön för att främja dessa barns språkutveckling och vilka erfarenheter har förskollärarna när det gäller betydelsen av barnens samspel med andra för deras språkutveckling. LÄS MER

  5. 15. Blockmodellen : Ett inkluderande lärverktyg och en stödjande strategi för arbete med textuppgifter i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Tromö; Annika Tärnvik; [2021]
    Nyckelord :blockmodellen; inkluderande undervisning; schematisk bild; tillgänglig lärmiljö; visuellt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en fördjupad kunskap om blockmodellen som matematiskstrategi, hur den kan fungera som stöd för barns och elevers lärande och matematikutveckling iarbetet med textuppgifter i flera led. Studien tar avstamp i det specialpedagogiska uppdraget attförebygga och stödja det pedagogiska arbetet med målet att nå en inkluderandematematikundervisning. LÄS MER