Sökning: "barns lärande teoretiska perspektiv"

Visar resultat 21 - 25 av 287 uppsatser innehållade orden barns lärande teoretiska perspektiv.

  1. 21. ” … Man vinner väldigt mycket på att filma…” : En kvalitativ studie om förskollärares berättelser kring arbetet med pedagogisk dokumentation i förhållande till de yngsta barnens perspektiv på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alma Ohlsson; Emelie Roman; [2023]
    Nyckelord :Pedagogisk dokumentation; Yngsta barnen; Barns perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utveckla kunskap om hur förskollärare berättar om arbetet med pedagogisk dokumentation i förhållande till de yngsta barnens perspektiv på förskolan. Frågeställningen är: I vilka delar av pedagogisk dokumentation beskriver förskollärare att de yngsta barnens perspektiv blir respektive inte blir framträdande? Studien har genomförts via en kvalitativ metod, varpå fem semistrukturerade intervjuer utfärdats med förskollärare. LÄS MER

  2. 22. En förskola för alla : En kvalitativ intervjustudie om anpassningar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Steinick Gustafsson; Madicken Bondesson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; anpassningar; barnperspektiv; barns perspektiv; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : I den tidigare forskningen beskrivs anpassningar utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv där forskningen visar på att barn som ofta faller utanför normen är bärare av problemet. Förskolepersonalen ser ofta problemsituationer som någonting negativt där problemet ligger hos individen. LÄS MER

  3. 23. Förskollärares syn på lärplattan i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ebba Olsson; Anna Glavmo; [2023]
    Nyckelord :digitalisering; digital kompetens; förskollärare; lärplatta; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på hur förskollärare använder sig av lärplattan i förskolans verksamhet. I bakgrunden redogörs den teoretiska utgångspunkt som är sociokulturellt perspektiv samt tre relevanta begrepp. Därefter presenteras tidigare forskning om lärplattan i förskolan. LÄS MER

  4. 24. Konflikthantering i förskolan : Förskollärares hanteringsstrategier i barns konfliktsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Nina Jansson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; konflikt; konflikthanteringsstrategier; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att utforska hur förskollärare beskriver hanteringsstrategier och förebyggande arbete kring konfliktsituationer mellan barn. Vidare även ta del av hur förskollärare resonerar kring barns konfliktsituationer. LÄS MER

  5. 25. Pedagogisk dokumentation i förskolan : En undersökning av förskollärares uppfattningar om sitt arbete med pedagogisk dokumentation

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Agnes Ringia Vallin; [2023]
    Nyckelord :Pedagogisk dokumentation; förskolan; förskollärare; barns delaktighet; fenomenografi;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker förskollärares uppfattningar om sitt arbete med pedagogisk dokumentation. Datamaterial har samlats in med hjälp av semistrukturerade intervjuer av förskollärare. Studiens utgångspunkt är fenomenografiska teoretiska perspektiv. LÄS MER