Sökning: "barns olika livsvillkor"

Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden barns olika livsvillkor.

  1. 11. Barns läs- och skrivlärande : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Caroline Brunke; Petra Nilsson; [2016]
    Nyckelord :pedagoger; uppfattningar; barn; läs- och skrivlärande; förskola;

    Sammanfattning : Att kunna läsa och skriva är betydelsefullt ur både ett samhälls- och individperspektiv där individens läs- och skrivförmåga kan möjliggöra en förändring av individens livsvillkor i samhället. Eftersom läsning och skrivning är viktigt att möta redan i tidig ålder har förskolan en viktig roll och har betydelse för barns lärande och utveckling inom detta. LÄS MER

  2. 12. Kompetent eller skyddsbehövande? En kvalitativ studie om föreställningar kring barnets bästa och barns delaktighet inom socialtjänsten

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Johanna Magnusson; Ellinor Andersson; [2015-06-18]
    Nyckelord :Barnets bästa; delaktighet; barn som upplever våld; socialtjänsten The best interests of the child; participation; domestic violence; social work;

    Sammanfattning : Barn som har upplevt våld i hemmet är en särskilt utsatt grupp i samhället eftersom en konsekvens av våldet kan göra att barnet får svårare att upprätta trygga och tillitsfulla relationer till andra. Det kan även hos barnet skapa känslor som skuld, svek, skam och misstro. LÄS MER

  3. 13. Bland stövlar och vilddjur - en studie av vad som sker i förskolans hall vid på- och avklädningssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helene Iverheim; Ulrika Johansson; [2014]
    Nyckelord :Förskolan; Gränser; Hallen; Institution; Styrningstekniker;

    Sammanfattning : Vårt intresse för hallen väcktes under våra praktiktillfällen. Vi har under dessa upplevt att det finns olika gränser i hallen, vissa mer synliga än andra. Hallen har dessutom karaktär av både inne och ute samt är ett gränsland mellan hemmet och förskolan. LÄS MER

  4. 14. Barns uppfattningar om sina livsvillkor utifrån ett etnicitetsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Bionda Sejdija; Liridona Rahmani; [2013]
    Nyckelord :Barnperspektiv och barns perspektiv; Etnisk segregation; Etnicitet;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vilka uppfattningar barn i årskurs två har om sina livschanser utifrån ett etnicitetsperspektiv. Vi vill undersöka vad barn har för tankar om sitt framtida yrkesval. LÄS MER

  5. 15. Anknytningens betydelse för en god start i förskolan : Barns socioemotionella utveckling och behov av trygghet och närhet under inskolningen i ljuset av anknytnings- och samspelsteorin

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jurga Rundblom; Irina Chadrina; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : id inskolningen i förskolan är det ofta första gången barn utsätts för en genomgripande förändring i deras livsvillkor genom att den trygga hemmiljön byts ut mot nya omvårdande personer, andra barn och en helt ny omgivning. Enligt anknytningsteorin och samspelsteorin har barn medfödda, automatiska inre beteendesystem som reagerar vid den stress som framkallas främst vid separationen och vid återföreningen med föräldern. LÄS MER