Sökning: "barns olika livsvillkor"
Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden barns olika livsvillkor.
11. Barns läs- och skrivlärande : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar
M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Att kunna läsa och skriva är betydelsefullt ur både ett samhälls- och individperspektiv där individens läs- och skrivförmåga kan möjliggöra en förändring av individens livsvillkor i samhället. Eftersom läsning och skrivning är viktigt att möta redan i tidig ålder har förskolan en viktig roll och har betydelse för barns lärande och utveckling inom detta. LÄS MER
12. Kompetent eller skyddsbehövande? En kvalitativ studie om föreställningar kring barnets bästa och barns delaktighet inom socialtjänsten
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Barn som har upplevt våld i hemmet är en särskilt utsatt grupp i samhället eftersom en konsekvens av våldet kan göra att barnet får svårare att upprätta trygga och tillitsfulla relationer till andra. Det kan även hos barnet skapa känslor som skuld, svek, skam och misstro. LÄS MER
13. Bland stövlar och vilddjur - en studie av vad som sker i förskolans hall vid på- och avklädningssituationer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Vårt intresse för hallen väcktes under våra praktiktillfällen. Vi har under dessa upplevt att det finns olika gränser i hallen, vissa mer synliga än andra. Hallen har dessutom karaktär av både inne och ute samt är ett gränsland mellan hemmet och förskolan. LÄS MER
14. Barns uppfattningar om sina livsvillkor utifrån ett etnicitetsperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka vilka uppfattningar barn i årskurs två har om sina livschanser utifrån ett etnicitetsperspektiv. Vi vill undersöka vad barn har för tankar om sitt framtida yrkesval. LÄS MER
15. Anknytningens betydelse för en god start i förskolan : Barns socioemotionella utveckling och behov av trygghet och närhet under inskolningen i ljuset av anknytnings- och samspelsteorin
Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : id inskolningen i förskolan är det ofta första gången barn utsätts för en genomgripande förändring i deras livsvillkor genom att den trygga hemmiljön byts ut mot nya omvårdande personer, andra barn och en helt ny omgivning. Enligt anknytningsteorin och samspelsteorin har barn medfödda, automatiska inre beteendesystem som reagerar vid den stress som framkallas främst vid separationen och vid återföreningen med föräldern. LÄS MER