Sökning: "barns olika livsvillkor"

Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade orden barns olika livsvillkor.

  1. 6. En barndom med övervikt eller fetma

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Matilda Persson; Malin Viberg; [2019]
    Nyckelord :discrimination; obesity in children; overweight; prevention; parents; stigma;

    Sammanfattning : Övervikt och fetma hos vuxna och barn är både ett komplext och ständigt växandeproblem inom alla samhällsklasser. Komplexiteten beror på att övervikt och fetmaär ett resultat av olika faktorer och med konsekvenser som är både fysiska,psykiska och sociala. LÄS MER

  2. 7. Förebyggande arbete på familjecentraler En kvalitativ studie om kuratorers arbete med att stärka föräldraförmågor för att motverka omsorgsbrist

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Maria Mörk; [2018]
    Nyckelord :familjecentral; kurator; empowerment; samverkan; handlingsutrymme; föräldraförmåga; omsorgsbrist;

    Sammanfattning : Studien syftar till att få fördjupad förståelse om kuratorers arbete med att stärka föräldraförmågor för att motverka omsorgsbrist, detta genom att beskriva och analysera deras arbete på familjecentraler med hänsyn tagen till faktorer som underlättar respektive försvårar detta arbete. Stöd i föräldraskapet är en skyddsfaktor som har inverkan på barns livsvillkor och huruvida de riskerar att utsättas för omsorgsbrist. LÄS MER

  3. 8. Barns perspektiv på trygghet och trivsel i fritidshemsmiljö : En intersektionell analys på två fritidshem i skilda områden

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Hanna Häggström; Erika Bjurström; [2018]
    Nyckelord :fritidshem; trivsel; trygghet; samtalspromenader; elevperspektiv; intersektionalitet; meningsfullhet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att lyfta fram elevers egna röster kring trygghet och trivsel i deras fritidshemsmiljö. Vi har använt oss av en berättande metod i form av samtalspromenader på två fritidshem i socioekonomiskt skilda områden. LÄS MER

  4. 9. Att underlätta tidig språkutveckling : Barnhälsovårdssjuksköterskans erfarenhet av att delta i Språkstegen vid åttamånadersbesöket – en intervjustudie

    Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

    Författare :Glenda Lavesson; Nathalie Ramirez; [2017]
    Nyckelord :child service; home visit; reading aloud; intervention; language development; content analysis; barnhälsovård; hembesök; högläsning; intervention; språkutveckling; innehållsanalys;

    Sammanfattning : Background:  Existing research shows that both biological and social factors contribute to early language development. Reading out loud and active interplay with infants and toddlers have been highlighted as positive factors for development of understanding and vocabulary. LÄS MER

  5. 10. Skolans hälsofrämjande arbete för barns psykiska hälsa : Elevhälsoteamets perspektiv

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för samhällsmedicin

    Författare :Åse Ibañez Demker; [2017]
    Nyckelord :School health promotion; Children´s mental health; pupil health; health and learning; Hälsofrämjande i skolan; barns psykiska hälsa; elevhälsa; hälsa och lärande;

    Sammanfattning : Introduktion: Barns psykiska hälsa och lärande har reciprokt samband. Skolan tillhör samhällets främsta hälsofrämjande arena. Studier av hälsofrämjande insatser i skolan visar skiftande utfall och att hela skolmiljön behöver inkluderas. I Sverige står elevhälsans hälsofrämjande arbete i centrum för förbättringsåtgärder. LÄS MER