Sökning: "barns sociala egenskaper"

Visar resultat 31 - 35 av 37 uppsatser innehållade orden barns sociala egenskaper.

  1. 31. Faktorer som påverkar barns upplevelser av vårdmiljö

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Anna Vikström; [2011]
    Nyckelord :Barn; Sjukhusvistelse; Vårdmiljö; Upplevelser; Sjuksköterska;

    Sammanfattning : Barn skrivs in på sjukhus när deras behandling och omvårdnad inte längre kan tillgodoses i hemmet. För barn innebär sjukhusvistelse stora förändringar i deras fysiska och emotionella liv. Barns begränsade förmåga till kognitivt tänkande kan göra förändringarna svåra att hantera. LÄS MER

  2. 32. Vem är populär i klassen? En jämförande studie av hur pojkar och flickor i årskurs tre ser på status

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Suzanne Vennberger; Frida Bergkvist; [2010]
    Nyckelord :elever; genus; popularitet; status; vänskap;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om faktorer hos skolbarn i årskurs tre som ger hög status/popularitet i den egna klassen. Syftet är att skapa en bild av hur elever ser på popularitet och status samt belysa vad som gör att vissa elever anses ha högre status bland klasskamraterna än andra. LÄS MER

  3. 33. Sjuning, åttning, nining, Tidning. Förskolebarns föreställning om dagstidningar

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation

    Författare :Therese Blomqvist; Maja Norin; [2009-03-05]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Sjuning, åttning, nining, Tidning! – Barns föreställningar om dagstidningen Författare: Therese Blomqvist och Maja Norin Handledare: Jenny Wiik Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, examensarbete Institutionen för journalistik och masskommunikation (JMG) Göteborgs universitet. Termin: Höstterminen 2008 Syfte: Syftet med vår studie är att undersöka vad barn i förskoleåldern har för uppfattningar om dagstidningen. LÄS MER

  4. 34. "Får jag också vara bebis?" : Om pedagogers roll och syn på miljöns betydelse för barns lek i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete

    Författare :Natali Bellos; Pamela Arevalo; [2009]
    Nyckelord :Lek; barn; pedagoger; deltagande; miljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra pedagogernas roll i leken, samt deras uppfattning om miljöns betydelse för leken. För att kunna få en förståelse för pedagogernas roll i barns lek och sin egen syn på miljöns betydelse för leken, genomfördes fyra semistrukturerade intervjuer med två pedagoger på två förskolor. LÄS MER

  5. 35. Leken som socialt verktyg : En intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Victoria Rollén; Matilda Mattsson; [2008]
    Nyckelord :barn; förskola; förskollärare; lek; leksvårigheter; pedagog;

    Sammanfattning : Lek tillsammans med andra barn kan vara barns sätt att lära sig det sociala samspelet för att utvecklas emotionellt och intellektuellt. Många barn tillbringar långa dagar i förskolan och därmed är förskolepersonalen betydelsefull för deras utveckling i bl.a. lek. LÄS MER