Sökning: "barns utveckling och uppfostran"
Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden barns utveckling och uppfostran.
1. Föräldraövervakning i den digitala eran
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : I dagens teknologiskt avancerade samhälle har föräldrar börjat integrera digitala övervakningsverktyg som en del av föräldraskapet. Teknologins framsteg har gett möjlighet till nya typer av föräldrakontroller, där digital övervakning kan användas som verktyg för insamling av detaljerad information om barns digitala och fysiska fotspår. LÄS MER
2. Inga iPads vid matbordet! : En studie om småbarnföräldrars syn på mediefostran
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Denna studie undersöker småbarnsföräldrars syn på mediefostran i ett alltmer digitaliserat medielandskap. Ur perspektiv om domesticering, mediepraktiker och uppfostran utforskar studien hur föräldrar hanterar sina barns interaktion med medier i vardagen. LÄS MER
3. Föräldrars perspektiv på barns självkänsla : Det yttre budskapet speglar den inre känslan
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Självkänsla utgör en grund för individuell utveckling och är viktig för att uppleva välmående. Självkänsla träder fram genom en trygg och kärleksfull uppväxt där barnet känner sig sedd, hörd och bekräftad. LÄS MER
4. Effekter av föräldrastödsprogram på föräldrar och barn
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund: Föräldrar har en viktig roll i att främja barns hälsa, och har som vårdnadshavare ett ansvar för barnets utveckling. Föräldraförmåga och relation till barnet är faktorer som påverkar utvecklingen. LÄS MER
5. Lekens roll i förskolans läroplan – : - En studie av hur begreppet lek skrivits fram i förskolans styrdokument.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie bygger på en begreppshistorisk textanalys med läroplansteori och dess formuleringsarena som utgångspunkt. Studiens syfte är att analysera hur begreppet lek skrivs fram i läroplanen för förskolan. LÄS MER