Sökning: "Gunilla Ramén"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Gunilla Ramén.

  1. 1. Organisation av stödundervisning i matematik ur ett skolledarpespektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Gunilla Oskarsson; Mimmi Johnsson Berger; [2019]
    Nyckelord :inkluderingsperspektiv; matematik; organisation; skolledare; stödundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att få en fördjupad förståelse för vilka faktorer som kan påverka skolledares möjligheter att säkerställa alla elevers rätt till likvärdig utbildning, hur de sedan organiserar stödundervisningen i matematik och hur det påverkar den specialpedagogiska verksamheten på skolorna. För att uppfylla syftet genomfördes åtta semistrukturerade intervjuer med skolledare inom ramen för en kvalitativ ansats. LÄS MER

  2. 2. Extra anpassningar - Röster från ett elevhälsoteam

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gunilla Pook; [2017]
    Nyckelord :Elevhälsoteam; extra anpassningar; kollegiala samtal; känsla av sammanhang; stöd och särskilt stöd;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktPook, Gunilla (2017). Extra anpassningar - Röster från ett elevhälsoteam Additional Adjustments - Voices from a Student Health Team. Specialpedagogprogrammet, Lärande och samhälle, Skolutveckling och ledarskap, Malmö Högskola. LÄS MER

  3. 3. Matematik i grundsärskolan - med fokus på några lärares upplevelser av möjligheter och hinder i undervisningen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Martina Nilsson; Gunilla Österberg; [2015-11-28]
    Nyckelord :Matematik; grundsärskola; specialpedagogik; erfarenhet; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien har varit att, genom intervjuer, ta reda på vad några lärare har för erfarenheter, av att undervisa i matematik på grundsärskolan, samt vilka möjligheter och hinder de upplever i undervisningen. Teori: Studiens utgångspunkt är en livsvärldsfenomenologisk ansats, då det var lärarnas upplevelser som var det intressanta att ta del av. LÄS MER

  4. 4. Barns medverkan inom detaljplanering

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för planering och mediedesign

    Författare :Niklas Idesjö; [2012]
    Nyckelord :Barn; Unga; Barnperspektiv; Detaljplanering; Medborgarinflytande; Medverkan; Barnkonsekvensanalys; BKA; Barnkonventionen; Delaktighet;

    Sammanfattning : Kandidatarbetet syftar till att redogöra för hur barn medverkar i 2010-talets detaljplanering. Arbetet utgår ifrån FN:s Barnkonvention om barnens rätt till att få höras och uttala sig i frågor som berör dem och hur konventionen implementeras i den kommunala detaljplaneringen. LÄS MER

  5. 5. Livskunskap som arena för den vänliga, milda maktutövningen – en studie av livskunskap i skolan utifrån ett maktperspektiv.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Annika Sandberg; [2012]
    Nyckelord :Livskunskap; SET; makt; Foucault; vänlig mild makt;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med detta examensarbete är att undersöka ämnet livskunskap ur ett maktperspektiv. Minfrågeställning är ”Hur kan man förstå livskunskap som en arena för ’vänlig’ eller ’mild’maktutövning?”. Jag har utgått ifrån två avhandlingar, Med facit i hand. LÄS MER