Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Anestesiteamets erfarenheter av att genomföra opioidfri anestesi (OFA) inom fetmakirurgi
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Opioider har sedan flera år en elementär roll inom anestesin och smärtlindrande behandling, men är ett läkemedel som innebär en hel del biverkningar. Studier påvisar att vissa patientgrupper kan ha nytta av att genomgå generell opioidfri anestesi. LÄS MER
2. En resa genom kunskapsvärldar : En intervjustudie om SO-lärares beskrivningar av kunskap i relation till läroplanens formulerade kunskapsformer
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Denna studies syfte är att öka kunskapen om SO-lärares (samhällsorienterande ämnena) beskrivningarav kunskap och att undersöka hur dessa relaterar till läroplanens utvidgade kunskapsbegrepp, vilketuttrycks som att kunskapsformerna fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet ska förutsätta varandraoch balanseras i undervisningen. Kunskapsbegreppet har en lång historik inom filosofin men är relativtoutforskat i didaktiska sammanhang, vilket kan te sig motsägelsefullt. LÄS MER
3. Indoor scene verification : Evaluation of indoor scene representations for the purpose of location verification
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : When human’s visual system is looking at two pictures taken in some indoor location, it is fairly easy to tell whether they were taken in exactly the same place, even when the location has never been visited in reality. It is possible due to being able to pay attention to the multiple factors such as spatial properties (windows shape, room shape), common patterns (floor, walls) or presence of specific objects (furniture, lighting). LÄS MER
4. Man kan ju inte ha allt i huvudet : Sfi-lärares beskrivningar av bedömningsgrunder
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : Det svenska skolsystemet och det bedömningsarbete som utförs inom dess verksamheter ska präglas av likvärdighet. Resultaten av senare års bedömningsforskning visar dock på brister. Syftet med denna uppsats är att i relation till tidigare forskning undersöka hur Sfi-lärare beskriver sitt förfarande vid bedömningen av en elevtext. LÄS MER
5. Bedömning i stora klasser : En studie om lärarnas bedömningspraktik om elevers muntliga färdighet i stora klasser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att få ökad kunskap om ämneslärares bedömningspraktik vad gäller elevers muntliga färdigheter i stora elevgrupper. Kvalitativa intervjuer genomfördes med fyra ämneslärare i språk som undervisar klasser med ca. 35 till 40 elever. LÄS MER