Sökning: "bedömning matematik anpassningar"

Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden bedömning matematik anpassningar.

  1. 11. Räkna med svenska som andraspråk – ett andraspråksperspektiv på nationella prov i matematik

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Carolina Lidman; [2018-02-06]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; nationella prov; matematik; validitet; nyanlända elever;

    Sammanfattning : I föreliggande rapport undersöks nationella provet i matematik åk 9 ur ett andraspråksperspektiv. Frågan som ställs är hur provet och dess validitet påverkas av situationen som uppstår när andraspråkselever på IM Språkintroduktion gör provet, och denna besvaras genom analys av insamlade elevlösningar samt genom intervjuer med lärare och elever på IM Språkintroduktion. LÄS MER

  2. 12. Matematikkartläggning och uppföljning i förskoleklass : Åtta förskoleklassers arbete med kartläggning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cecilia Johansson; Annica Nyberg Bohm; [2018]
    Nyckelord :Bedömning av matematik; förskoleklass; kartläggning; tidiga insatser; specialpedagogiska insatser; systemteori.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Från höstterminen 2018 är förskoleklass en obligatorisk skolform i Sverige. Den 1 juli 2018 tillgängliggörs ett kartläggningsmaterial i matematik för förskoleklass. Redan idag innefattar uppdraget att uppmärksamma elever i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd tidigt, samt göra de insatser som behövs. LÄS MER

  3. 13. Matematiklärares syn på muntlig matematikför elever med matematiksvårigheter : En innehållsanalytisk studie om stödjande faktorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Anton Jacobsson; Johan Lundqvist; [2018]
    Nyckelord :Content analysis; teachers viewpoint; oral mathematical communication skill; mathematics; student with difficulties with mathematics; grade 9; national test; assesment; Innehållsanalys; lärares synsätt; muntlig matematisk kommunikationsförmåga; matematik; elever med matematiksvårigheter; årskurs 9; nationella prov; bedömning;

    Sammanfattning : Matematik har ett unikt ämnesspråk som elever behöver behärska både skriftligt som muntligt. Brister i den muntliga matematiska kommunikationsförmågan bidrar till att elever med matematiksvårigheter inte får godkänt betyg i matematik för årskurs 9. LÄS MER

  4. 14. Digitala läromedel i kemi? : En undersökning av hur de digitala läromedel i kemi för grundskolans senare del som finns på marknaden ser ut.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik

    Författare :Emma Lindberg; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Samhället har genomgått en förändring från analoga system till digitala.Läromedel som används i skolan behöver följa med i utvecklingen. Syftet meddenna studie är att undersöka hur digitala läromedel i kemi ser ut. LÄS MER

  5. 15. Pedagogers erfarenhet av nationella prov och elever i behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Carina Landström; Maria Munther; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att beskriva pedagogers erfarenheter av de nationella proven i årskurs 3 och anpassningar för elever i behov av stöd kring proven. Fokus låg på provens formativa funktion, både av elevers kunskaper och lärarens undervisning. LÄS MER