Sökning: "begreppet meningsskapande"

Visar resultat 16 - 20 av 71 uppsatser innehållade orden begreppet meningsskapande.

  1. 16. Lärande genom interaktiva praktiker i en virtuell verklighet : Livet som en virtuell karaktär - lärande och meningsskapande

    Master-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Charlotte Kvarnström; [2020]
    Nyckelord :Virtual rooms; Design for learning; Learning by doing; FiveM; roleplay; leakage; Virtuella rum; Design för lärande; Learning by doing; FiveM; rollspel; läckage;

    Sammanfattning : Världen omkring oss förändras snabbt varje dag på grund av olika saker som sker runt om oss. I skrivande stund härjar Coronaviruset i en utbredd pandemi, och vi har alla på vårt eget sätt fått lov att anpassa oss för att leva ett liv med större social distans, vilket för många innebär studier och arbete via digitala plattformar från hemmet, snarare än arbete i skolsalar och kontor. LÄS MER

  2. 17. Delaktighet i rättspsykiatrisk vård : En kulturanalys av meningsskapande sammanhang

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för omvårdnad och reproduktiv hälsa

    Författare :Sascha Berg; Maria Pakou; [2020]
    Nyckelord :Person-centered care; patient participation; forensic psychiatric care; forensic psychiatric nursing; cultural analysis; Personcentrerad vård; patientdelaktighet; rättspsykiatrisk vård; rättspsykiatrisk omvårdnad; kulturanalys;

    Sammanfattning : Bakgrund: Begreppet personcentrerad har internationellt blivit vedertaget inom omvårdnadsvetenskap och används för att beskriva en vårdform där vården utgår från ett partnerskap med patienten. Engagemang, trygghet, tillit, att vara delaktig i planeringen av vården och en vårdande relation upplevs vara viktiga komponenter som främjar delaktigheten. LÄS MER

  3. 18. Populärkultur i undervisningen : Lärare och elevers uppfattning om populärkultur och historiebruk i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Historia

    Författare :Daniel Islander; [2020]
    Nyckelord :Populärkultur; identitet och meningsskapande; historiebruk;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar populärkultur i undervisning i gymnasieskolan ifrån ett identitets- och meningsskapande perspektiv. Syftet med undersökningen är att undersöka vilket förhållningssätt lärare och elever har om populärkultur i undervisningssyfte. LÄS MER

  4. 19. Hållbar utveckling i förskolan för nutid och framtid : En kvalitativ studie om hållbarhetsutmaningar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hilda Löcsei; Madeleine Elisabeth Andersson; [2020]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; didaktik; förskola; undervisningsinnehåll; meningsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare arbetar med hållbar utveckling i förskolan utifrån den sociala, ekonomiska och miljömässiga dimensionen. Frågeställningarna handlar om vad, hur och varför förskollärare jobbar med hållbar utveckling i förskolan och hur de skapar förutsättningar för barn att hitta en mening genom sin handling för en mer hållbar värld. LÄS MER

  5. 20. Vilka meningserbjudanden upplever förskolebarn i skogsmiljö? -en deltagande observation av barns vistelse och upplevelser i skogsmiljö.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Carola Jönsson; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Förskolebarn; Kamratkultur; Meningserbjudanden; Skogsmiljö; Ting;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vad barn upplever som meningsfullt i skogsmiljö. Studiens empiri inhämtades i skogsmiljö ur tre ostrukturerade observationer och fältanteckningar om några barns handlingar och lekar. LÄS MER