Sökning: "begreppskunskap"

Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade ordet begreppskunskap.

  1. 11. Växten i burken : En kvalitativ fallstudie i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Jonna Dahlin; [2018]
    Nyckelord :fotosyntes; förskoleklass; cellandning; ekosystem; praktiskt experiment; Växten i burken; begreppsförståelse; biologi; förförståelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på vad elever i förskoleklass har för förståelse för experimentet Växten i burken. Det har tidigare gjorts liknande undersökningar som visat på elevers olika uttryck och kunskaper i området, samt att det har forskats på begreppens viktiga roll i ämnet och svårigheterna för elever att förstå begreppet fotosyntes. LÄS MER

  2. 12. Kategorisering av övningsfrågor med Blooms reviderade Taxonomi utifrån läromedel i ämnet Historia

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Kai Manninen; [2017]
    Nyckelord :kunskapstyper; kognitiva process kategorier; taxonomitabell; tvådimensionell;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att utifrån olika tryckta läromedel för elever i årskurs 7 skapa kunskap om vilka frågor, frågetyper, i läromedlen som beaktas. Läromedlen var från två olika bokförlag. LÄS MER

  3. 13. Särskilda resurser för nyanlända? : En jämförelse mellan två skolor, årskurs 4–6 i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Maria BenAïssa; Sebastian Forsberg; [2017]
    Nyckelord :nyanlända; resurser; årskurs 4–6; andraspråk; sociokulturellt; studiehandledning; modersmål; observation; intervju; analys;

    Sammanfattning : Denna undersökning är en jämförelse mellan två skolor, med fokus på ämnet svenska i årskurs 4–6 och vilka särskilda resurser som används i undervisningen av nyanlända elever. Syftet är att avgöra om de resurser som används kan anses vara väl fungerande redskap för lärande, enligt de kriterier som fastställs här. LÄS MER

  4. 14. En funktionell tradition?

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Agnes Anderson; [2017]
    Nyckelord :grammar; the teaching and learning of grammar; teaching material; Scandinavian languages and litterature.; grammatik; skolgrammatik; grammatikdidaktik; läromedel; grammatikundervisning;

    Sammanfattning : Eftersom svensklärare i hög utsträckning förlitar sig på läromedel i formandet av grammatik-undervisningen bör dess innehåll och struktur ha betydelse för vilka kunskaper som lärs ut. Syftet med föreliggande undersökning är därför att analysera och problematisera hur läromedel för gymnasiets högskoleförberedande kurs Svenska 2 strukturerar de avsnitt som behandlar grammatik. LÄS MER

  5. 15. Elevers förståelse av begrepp inom området människokroppen : En kvalitativ studie om elevers begreppskunskap

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Amanda Andersson; [2017]
    Nyckelord :Begrepp; förståelse; biologi; gymnasie;

    Sammanfattning : Elevers begreppsförståelse är ett väl undersökt område inom fysik, dock inte inom den svenska gymnasieskolans biologiundervisning, än mindre inom området människokroppen och dess funktioner. Syftet med denna studie är att belysa elevers förståelse och missuppfattningar kring vissa begrepp om kroppen och kroppensfunktioner hos totalt 39 elever som läser biologi 2 på gymnasiet från två olika klasser. LÄS MER