Sökning: "begreppskunskap"

Visar resultat 16 - 20 av 23 uppsatser innehållade ordet begreppskunskap.

  1. 16. Sagopedagogik - ett luftslott eller en möjlighet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Heidi Nilsson; Ellinor Nilsson; [2016]
    Nyckelord :sagopedagog; kollegialt lärande; sociokulturellt perspektiv; artefakter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur några sagopedagoger själva upplever och tänker kring sitt pedagoguppdrag. De frågeställningar vi har haft med oss under arbetets gång är: 1. Vilka tankar har sagopedagogerna kring sagostunden och framförandet av sagan? 2. LÄS MER

  2. 17. Begrep(p) du det där? : En studie om matematiska begreppssvårigheter i årskurs 5

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematik

    Författare :Andrea Wanqvist; [2016]
    Nyckelord :Matematiska begrepp; pratmatte; diskurs; kommunikation;

    Sammanfattning : ”Det är med språket som instrument man synliggör matematiken ” Löwing (2011: 33). Denna studie redogör genom en undersökning, hur det matematiska språket och de matematiska begreppen är utvecklade och förankrade i elevernas diskurs i klassrummet under lektionstid samt om och hur läraren planerar för att underlätta begreppsinlärningen för eleverna mellan lektionspassen. LÄS MER

  3. 18. Hur efterfrågas historiemedvetande? : En studie om hur gymnasielärares prov och arbetsuppgifter i historia möjliggör för elevers historiemedvetande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Lina Sainmaa; [2016]
    Nyckelord :Historiemedvetande; historiedidaktik; kognitivism; begreppskunskap; processkunskap; narrativa redskap; narrativ kompetens; provkonstruktion;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur gymnasielärares prov och arbetsuppgifter i historia uppmuntrar eleverna till att svara historiemedvetet. Studien söker svar på: Vilken roll ges eleverna? Vilka narrativ kompetenser efterfrågas? Vilka referensramar görs tillgängliga? Det teoretiska ramverket är kognitivism. LÄS MER

  4. 19. Prov, processer och en gnutta Bloom : en analys av skriftliga salsprov i gymnasiets samhällsämnen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Per Oskar Norberg; Ida Nyström; [2013]
    Nyckelord :Blooms reviderade taxonomi; Lpf94; Gy11; prov; provkonstruktion;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att redogöra för utformningen av skriftliga salsprov i gymnasieskolans samhällsämnen, samt att undersöka vilken typ av kunskap som proven mäter. Analysen görs genom granskning av sju skriftliga salsprov, alla inom samhälsvetenskapliga ämnen, vilka analyseras utifrån Bloms reviderade taxanomi. LÄS MER

  5. 20. Grammatikundervisning i den nya gymnasieskolan. Ett helhetsperspektiv med utgångspunkt i Gy2011.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Masterprogram: Språk och språkvetenskap; Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Philippe Collberg; [2013]
    Nyckelord :Grammatik; Grammatikundervisning; Gymnasieskolan; Gy2011; Språkdidaktik; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I uppsatsen analyseras och jämförs föreställningar om grammatik och grammatikundervisning i gymnasieskolans språkämnen, mot bakgrund av de nyligen introducerade ämnesplanerna i Gy2011. Syftet är att undersöka och diskutera grammatikundervisningen i stort, samt att jämföra hur de olika språkämnena och skolans olika aktörer förhåller sig till varandra i synen på grammatik. LÄS MER