Sökning: "narrativa redskap"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden narrativa redskap.

  1. 1. Fritidshemmets lokaler : lokalernas betydelse för lärande i fritidshemmet utifrån lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Veronika Ertas; Madeleine Palmqvist; [2023]
    Nyckelord :Lärande; lokaler; kommunikation; samverkan; sociala sammanhang; mediering; redskap; proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Förutsättningar för att skapa lärande i fritidshemslokaler som delas med skolan är ett outforskat område, däremot finns en hel del artiklar och rapporter som belyser miljön och platsens betydelse på fritidshemmet. Fritidshemmet är en plats som ska rymma stora barngrupper i lokaler som många gånger inte lever upp till de rum och ytor fritidshemmet borde ha i relation till antalet barn. LÄS MER

  2. 2. Sound Mapping : Narrativ kartläggning och kreativitet i ljuddesign till rörlig bild.

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för elektronikkonstruktion

    Författare :Bjarne Sjöström; [2021]
    Nyckelord :Sound Mapping; ljudkartläggning; narrativ ljuddesign; kreativitet; ljudläggning till rörlig bild;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa förståelse och få en djupare inblick i narrativa redskap och dess funktioner i ljuddesign. I studien granskades huvudsakligen David Sonnenscheins metod ”Sound Mapping”, som i fortsättning refereras till som ljudkartläggning. LÄS MER

  3. 3. Analoga och digitala skrivverktyg : en jämförande studie av elevers texter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linnea Ramberg; Emmy Lindberg; [2021]
    Nyckelord :Analog writing; digital writing; analog writing tools; digital writing tools; narrative texts; spelling; closed compounds; use of capital letter and lowercase letter; word processing program; Analogt skrivande; digitalt skrivande; analoga skrivverktyg; digitala skrivverktyg; narrativa texter; stavning; särskrivning; felanvändning av versaler och gemener; ordbehandlingsprogram;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att jämföra hur elevers narrativa texter i årskurs 6 skiljer sig åt beroende på om de skrivs med hjälp av analoga skrivverktyg eller digitala skrivverktyg med ordbehandlingsprogram. Studien omfattar åtta elevtexter som analyserats utifrån aspekterna stavning, särskrivning samt felanvändning av versaler och gemener. LÄS MER

  4. 4. Penna eller dator? : Textskapande via två medierande skrivredskap av elever i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Rebecka Örnwigh; Annie Fransson; Gabriella Johannesson; [2020]
    Nyckelord :Mediating tools; scaffolding; handwriting; computer writing; first language pupils; second language pupils; narrative text; year 3; Medierande redskap; stöttning; skriva med penna; skriva via dator; förstaspråkselever; andraspråkselever; narrativ text; årskurs 3;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur elever med svenska som förstaspråk och elever med svenska som andraspråk i årskurs 3 skriver narrativa texter med penna och via dator. Syftet är likaså att undersöka om och i så fall varför eleverna föredrar ett utav dessa specifika skrivredskap. LÄS MER

  5. 5. Iöron- och iögonfallande samarbeten mellan Alexandre Desplat och Wes Anderson : En tolkningsanalys av Alexandre Desplats musik i Wes Andersons filmer

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Gustaf Lundberg; [2020]
    Nyckelord :Filmmusik; Alexandre Desplat; Wes Anderson;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen fokuserar på kompositören Alexandre Desplats verk i regissören Wes Andersons filmer. Uppsatsen grundar sig i filmmusikens narrativa funktioner och hur dessa står i relation till det visuella. LÄS MER