Sökning: "behavioristiskt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden behavioristiskt lärande.

  1. 1. Handskrift och digitalt skrivande i tidiga skolår : En studie av argument för och emot handskrift och digitalt skrivande i lärartidningar under åren 2020–2023

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Amanda Bergsten; Jennie Borgstedt; [2023]
    Nyckelord :didaktik; lärartidningar; argumentationsanalys; handskrift; digitalt skrivande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera debatten om handskrift och digitalt skrivande i 24 artiklar från Vi lärares tidningar under perioden 2020–2023. Under tidsperioden revideradesregeringens nationella digitaliseringsstrategi och en ny läroplan infördes. LÄS MER

  2. 2. Lärarens syn på betydelsen av lärarrollen samt olika undervisningsmetoder för att stärka elevers motivation och kunskapsinhämtning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isak Huynh; Linn Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Undervisningsmetoder; Sociokulturellt; Behavioristiskt; Lärarroll; Elevcentrerat; Lärarcentrerat; Kunskapsinhämtning.;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka huruvida olika undervisningsmetoder och lärarroller har en inverkan på elevers motivation och kunskapsinhämtning. De problemformuleringar som kommer analyseras och arbetas med är vilket förhållningssätt lärare kan ha samt vilka metoder de kan använda sig av för att främja elevernas lärande. LÄS MER

  3. 3. SOKA eller diskussion : Olika sätt att instruera elever

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Niklas Sonestedt; Stefan Rygge; [2021]
    Nyckelord :Teknikundervisning; Instruktioner; SOKA; Vygotskij;

    Sammanfattning : Detta arbete har genomförts som ett utvecklingsarbete på Luleå Tekniska Universitet som en del i Särskild Pedagogisk Utbildning om 90hp. Målet med detta arbete har varit att jämföra två olika sätt att instruera elever. Hur elever tar emot en instruktion. LÄS MER

  4. 4. ”Nu har ni varit så bråkiga, så nu blir det inte det här…” : En studie om barns oönskade beteenden bestraffas av pedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jinan Cheaib; [2021]
    Nyckelord :Behaviorismen; bestraffning; förskola; oönskade beteenden;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om pedagoger bestraffar barns oönskade beteenden i förskolan, samt vilken påverkan det kan ha på barnet utifrån ett behavioristiskt perspektiv. För att besvara syftet och frågeställningarna som är Hur ser pedagoger på bestraffning? Vilka beteenden hos barn ses som oönskade utifrån pedagogers perspektiv? Vad anser pedagoger bestraffning har för konsekvenser på barn i förskolan? kvalitativa intervjuer användes där tre förskollärare som jobbar i tre olika förskolor intervjuades. LÄS MER

  5. 5. "Att ge läxa för läxans skull" : En kvalitativ studie om matematikläxors syfte och påverkan utifrån ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hanna Bergman; Karolina Flodstam; [2017]
    Nyckelord :Motivation; prestation; behavioristiskt perspektiv; sociokulturellt perspektiv; proximal utvecklingszon; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare motiverar och värderar matematikläxors inverkan på elever i årskurs 4-6. Med hjälp av studien vill vi skapa en förståelse för vilka faktorer som är av betydelse för läxors effekter som rör prestation och motivation. LÄS MER