Sökning: "betyg elevperspektiv"

Visar resultat 21 - 25 av 59 uppsatser innehållade orden betyg elevperspektiv.

  1. 21. Svårigheter och utmaningar med formativ bedömning : En kvalitativ studie ur ett elevperspektiv.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jenny Bromell; [2017]
    Nyckelord :Formativ bedömning; elevperspektiv; svårigheter och utmaningar;

    Sammanfattning : SammanfattningFormativ bedömning även kallad bedömning för lärande har som syfte att främja elevers lärande istället för att ge ett betyg eller gradering. Stora satsningar har gjorts både internationellt och nationellt för att implementera formativ bedömning i skolan. LÄS MER

  2. 22. En-till-en : Elevers relation till datorn som skolredskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Larson Ovuka; Henrik Baleiro; [2016]
    Nyckelord :En-till-en; IT; digitalisering;

    Sammanfattning : Sammanfattning   Den här studien handlar om området IT och digitaliseringen av skolan samt kommuners och skolors införande av En-till-en, en satsning som innebär att alla elever har en egen personlig dator att arbeta med. Tidigare forskning visar främst på goda resultat och särskilt elever har överlag en positiv inställning till en egen skoldator. LÄS MER

  3. 23. Betyg och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Gustav Nordström; [2016]
    Nyckelord :Betyg; elever; lärande; motivation; pedagogik; självkänsla; Grades; learning; pedagogic; pupils; self-esteem.; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : The present thesis is a qualitative study which aims to explore what impact grades have on students in an esthetic upper secondary school. The study uses a student !3 perspective where the central factors are learning, motivation and self-esteem. LÄS MER

  4. 24. Co-Creative Learning - using IT to Visualise Progression (CIP) : En studie av former för systematiskt kvalitetsarbete på klassrumsnivå

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitetsteknik, maskinteknik och matematik

    Författare :Nina Bergdahl; [2016]
    Nyckelord :Systematic quality management; PDCA; teaching quality; progression; learning loops; Co-Creative Learning using IT to Visualise Progression; Formative assessment in the virtual portfolio; Appreciative Leadership; Systematiskt kvalitetsarbete; PDCA; undervisningskvalitet; progression; lärandeloopar; Co-Creative Learning; Formativ bedömning i virtuell portfolio; Appreciative Leadership;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att dels att förstå hur systematiskt kvalitetsarbete kan se ut på klassrumsnivå och dels vad det innebär att tillämpa det utifrån elevperspektiv, och dels att jämföra hur elevernas måluppfyllelse utvecklats i jämförelse med en kontrollgrupp. Resultatet av detta har fört med sig att examensarbetet bidrar med ett föreslag på hur kvalitetsarbete kan ske på klassrumsnivå; här kallat Co Creative Learning - using IT to Visualise Progression (CIP). LÄS MER

  5. 25. Erfarenheter av musikundervisning i grundskolan : En intervjustudie av hur musikundervisningen i grundskolan skiljer sig mellan stadierna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Emma Buréus; [2016]
    Nyckelord :music education in primary school; curriculum; learner perspective; interviews; socio-cultural perspective; musikundervisning i grundskolan; läroplaner; elevperspektiv; intervjuer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur musikundervisningen i årskurs 1-6 påverkar förväntningen på och inställningen till musikundervisningen i årskurs 7-9. I bakgrunden presenteras en genomgång av tidigare och nu rådande läroplaner för grundskolan samt granskningar och forskning som gjorts inom området. LÄS MER