Sökning: "c föräldrasamverkan"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden c föräldrasamverkan.

  1. 1. Föräldramötets vara eller icke vara – En kvantitativ studie av verksamma pedagogers uppfattningar kring föräldramötet

    C-uppsats,

    Författare :Maria Antonsson; Ann-Helen Olsson; [2010]
    Nyckelord :Föräldramöte; föräldrasamverkan; styrdokument; tra;

    Sammanfattning : SyfteSom lärare är det viktigt att ställa sig den didaktiska frågan varför. På grund av indikationer attföräldramötet är en samverkansform som eventuellt endast existerar på grund av sin långa och starkatradition så vill vi med vår studie belysa pedagogers syn på föräldramötet. LÄS MER

  2. 2. Föräldrasamverkan –ur ett implementeringsperspektiv

    C-uppsats,

    Författare :Alexandra Castro; Hanna Svärdh; [2010]
    Nyckelord :föräldrasamverkan; förskolan; läroplanen för försk;

    Sammanfattning : Vi vill med hjälp av intervjuer med verksamma pedagoger i förskolan, samt föräldrar till barni förskolan söka svar på frågan hur de uppfattar föräldrasamverkan. Utifrån det försöker visvara på om avsnittet om föräldrasamverkan i läroplanen för förskolan har implementerats iverksamheten. LÄS MER

  3. 3. Föräldrasamverkan i förskola och skola – en studie bland föräldrar och pedagoger

    C-uppsats,

    Författare :Marie Petersson; Camilla Jonsen; [2010]
    Nyckelord :förskola och skola; förälder; föräldrasamverkan; p;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka i vilken omfattning föräldrar och pedagoger erfar att desamverkar och vad det finns för likheter och skillnader gällande föräldrasamverkan i förskolan och skolan. Hur erfar föräldrar och pedagoger samverkan mellan hem och förskola? Hur erfar föräldrar och pedagoger samverkan mellan hem och skola? Vad finns det för likheter och skillnader gällande föräldrasamverkan mellan förskolan och skolan irelation till vad som skrivs i läroplanerna om föräldrasamverkan?För att genomföra studien har både kvantitativa och kvalitativa undersökningar använts. LÄS MER

  4. 4. Att undervisa i svenska som andraspråk.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Branka Jankovic; Sandra Jonasson; [2009]
    Nyckelord :Flerspråkighet; kultur; språkutveckling; svenska s;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka om klasslärare, i år 1-3, arbetar medvetet med andraspråksutveckling, på tvåmångkulturella skolor i Göteborg, med olika stort antal flerspråkiga elever. Dessutom vill vi ta reda på vilkaantaganden som ligger till grund för lärarnas synsätt, förhållningssätt och arbetssätt. LÄS MER

  5. 5. Föräldrasamverkan - Vill, Kan och Förstår föräldrar och pedagoger hur föräldrasamverkan i förskolan är tänkt att fungera enligt läroplanen?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Charlotta Hvit; Johanna Melkstam; [2009]
    Nyckelord :föräldrasamverkan; förskolan; läroplan; implemente;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med hjälp av enkäter undersöka om läroplanstexten angående föräldrasamverkanimplementerats i förskolan. Vi utgår från frågorna kan, vill och förstå från implementeringsteorin. LÄS MER