Sökning: "c- människors beteende"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden c- människors beteende.

  1. 1. Sociala normer och motivation - En väg till förverkligandet av mänskliga rättigheter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

    Författare :Emil Sivenius; [2018]
    Nyckelord :socialpsykologi; sociala normer; motivation; prosocialt beteende; volontär; engagemang; mänskliga rättigheter.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att belysa ett socialpsykologiskt perspektiv på mänskliga rättigheter genom att studera människors agerande på ett sätt som tar hänsyn till sociala normer och bakomliggande motivation till prosocialt beteende. Detta realiseras genom en kvalitativ intervjuundersökning, med sju aktiva volontärer från fem olika välgörenhets- och rättighetsorganisationer i Lund och Malmö, där informanterna berättar om hur de upplever och resonerar om sitt engagemang som volontärer, samt delar med sig av sin syn på det rådande samhällsklimatet, och hur de uppfattar och blir påverkade av sociala normer. LÄS MER

  2. 2. Olika empati för kvinnliga brottslingar med olika hårfärg

    Kandidat-uppsats, Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Petrah Edvardsson; [2013]
    Nyckelord :empathy; hair colour; stereotypes; offenders; gender;

    Sammanfattning : Det finns stereotyper om kvinnor med olika hårfärg och stereotyper påverkar människors empati och bedömning. Därför gjordes ett kvasiexperiment där det undersöktes om en kvinnlig brottsling väcker olika mycket empati beroende på (a) vilken hårfärg hon har och (b) empatisörens kön. LÄS MER

  3. 3. Annonser i ett nytt millennium – en studie om unga människors syn på annonser i olika mediekanaler

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Helen Angervik; Isabella Szajewska; [2010-08-04]
    Nyckelord :internet; dagspress; attityd; beteende; Unga; mediekanaler; reklam; reklamannonser; annonser;

    Sammanfattning : Titel Annonser i ett nytt millennium Författare Helen Angervik och Isabella Szajewska Handledare Marie Grusell Utbildningssäte Göteborgs universitet, JMG - Institutionen för journalistik och masskommunikation Sektion Medie- och kommunikationsvetenskap Kurs Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Termin och år Period 2, 2010 Sidantal 43 exklusive bilagor Syfte Syftet med vår studie är att undersöka vad unga människor har för attityder och beteenden till annonser i de olika mediekanalerna. Metod Kvalitativ metod i form av fokusgrupp och enskilda intervjuer Material En fokusgrupp med fyra respondenter, samt 4 enskilda intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Self-esteem i ett nytt ljus : en redogörelse för, och validering av, sociometerteorin

    Kandidat-uppsats, Institutionen för beteendevetenskap

    Författare :Jens Brogren; Karl-Anton Östensson; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie syftade för det första till att ge en grundlig och bred presentation av self-esteem-begreppet utifrån sociometerteorin, samt för det andra att korsvalidera Leary m.fl. (1995, studie 1 och 5). LÄS MER