Sökning: "c- uppsats i förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 38 uppsatser innehållade orden c- uppsats i förskolan.

  1. 16. Människor och män – En studie om jämställdhetsarbete på förskolan i Göteborg bestående av tre delstudier, en textanalys, en kvantitativ- samt en kvalitativ undersökning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Petra Mossberg; Sara Frisell; [2010-08-12]
    Nyckelord :Jämställdhet; kön; genus; heteronormativitet;

    Sammanfattning : Det finns sedan 1998, i läroplanen för förskolan, formuleringar som beskriver att förskolan har ett ansvar att främja jämställdhet samt att motverka traditionella könsroller bland barnen. Idag, tolv år senare, är dessa frågor dock anmärkningsvärt inte på något vis en självklarhet på förskolorna i Sverige. LÄS MER

  2. 17. We co-operate to build a partnership. En jämförande uppsats om samverkan mellan förskollärare och föräldrar i Australien och i Sverige

    C-uppsats,

    Författare :Jennie Ström; Lisa Åsedal; Anna Tolinsson; [2010]
    Nyckelord :Samverkan; föräldrar; förskola; Australien; Sverig;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med denna studie är att undersöka hur australiensiska förskollärare arbetar i förskolan med att samverka medbarns föräldrar. Det är även att få en djupare förståelse för likheter och skillnader mellan deras syn på samverkan ochden syn som råder i Sverige. LÄS MER

  3. 18. MOBBNINGSSIGNALER – En kvalitativ studie ur ett elevperspektiv Examinator: Hans Rystedt

    C-uppsats,

    Författare :JOHANNES HARLIN; KATARINA SPJUTH; [2010]
    Nyckelord :begynnande mobbningssignaler; elever; lärare; klas;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ studie med ett syfte som handlar om att synliggöra mobbningssignaler under skoltid. Uppsatsen har ett elevperspektiv och vill fördjupa lärarens kunskaper i att identifiera begynnande mobbning. LÄS MER

  4. 19. ”Tjejer kan inte göra det som killar kan ibland och killar kan inte göra det som tjejer kan ibland” - Bildanalys som metod för att lyfta förskolebarns tankar kring genus.

    C-uppsats,

    Författare :Karin Staf; [2010]
    Nyckelord :Genus; norm; pedagogik; förskolan; bildanalys;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att lyfta förskolebarns tankar omgenus. Frågan jag undersöker är hur medvetna barn iförskoleåldern är om genus. Som metod använder jag mig av enbildanalys där jag för diskussioner kring massmediabilder medbarn i åldrarna tre till sex år. LÄS MER

  5. 20. Att vi ska kunna läsa med flyt

    C-uppsats,

    Författare :Linda Kjöllerström; [2010]
    Nyckelord :Läsförståelse; skönlitteratur; metoder; strategier;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Mitt syfte med denna uppsats är att ta reda på hur blir barn goda läsare?Den huvudfråga jag arbetar efter är, vilka metoder använder lärare för att eleverna ska nå tillläsförståelse? Jag har använt mig av fenomenografisk metod och halvstruktureradekvalitativa intervjuer. Jag har intervjuat fyra lärare som arbetar i förskoleklass till årskurs 3som aktivt arbetar med skönlitteratur och läsförståelse på en åldersintegrerad skola utanförGöteborg. LÄS MER