Sökning: "c- uppsats i förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 38 uppsatser innehållade orden c- uppsats i förskolan.

  1. 6. MATEMATIK I FÖRSKOLAN. MED DIDAKTISKA VERKTYG.

    C-uppsats,

    Författare :Anna Bengtsson; Skapande verksamhet för tidigare åldrar Matematik; [2011]
    Nyckelord :Matematik; förskolan; lpfö 98; didaktiska verktyg; ;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING:Enligt de två senaste PISA-undersökningarna som har gjorts över 15-åringarsmatematikkunskaper, blir Sveriges ungdomar sämre på matematik. Inledningsvis ställer jagmig frågorna: Hur ska Sverige vända den sjunkande trenden inom ämnet matematik? Vadbehövs, är det andra undervisningsformer eller didaktiska medel som behövs? Syftet med denna uppsats är att diskutera varför det är viktigt med matematik redan iförskolan, och hur man som pedagog kan arbeta med att synliggöra matematiken för barnen. LÄS MER

  2. 7. Leken, miljön och barnsynen inom reggio emilias förhållningssätt och montessoripedagogiken

    C-uppsats,

    Författare :Viktoria Hermansson; [2011]
    Nyckelord :Montessori; montessoripedagogik; reggio emilia; Ma;

    Sammanfattning : Sammanfattning:I denna uppsats har syftet varit att forska i hur montessoris pedagogik och reggio emiliasförhållningssätt har likheter och skillnader. Fokus har genom hela arbetet varit lek, barnsynoch hur pedagogers roll tar form i de bägge förhållningssätten. LÄS MER

  3. 8. Förhållningssätt: En studie om förskollärares förhållningssätt vad gäller barn i behov av särskilt stöd

    C-uppsats,

    Författare :Frida Molin; [2011]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; förhållningssätt; ;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med min uppsats har varit att undersöka pedagogers förhållningssätttill barn i behov av särskilt stöd. Hur hanterar pedagogerna olika situationer som uppkommerkring dessa barn och hur påverkar pedagogers agerande barnet. LÄS MER

  4. 9. Matematik i förskolan

    C-uppsats,

    Författare :Ulrika Hom; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SammanfattningMot bakgrund av läroplanens nya krav som träder i kraft 1 juli 011, är syftet med denna uppsats att ge pedagogerverktyg i vardagsarbetet för att kunna väva in matematik på ett meningsfullt och lustfyllt sätt.Mitt syfte är att inspirera och motivera pedagoger i förskolan att se sin verksamhet som en del av detsammanhängande utbildningssystemet, ge dem verktygen att kunna genomföra enklare aktiviteter som synliggörmatematiken, delge tankar kring möjligheterna med språkbruket samt kunskap kring vad som utgörgrundläggande taluppfattning och ett sätt att mäta detta i barngruppen. LÄS MER

  5. 10. Omsorg och lärande – en kvalitativ studie om pedagogers tankar kring omsorgssituationer

    C-uppsats,

    Författare :Linda Björkqvist; Alexandra Orvestad; [2011]
    Nyckelord :Omsorg; omvårdnad; förskola; lärande; pedagoger; ;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Vårt syfte med vår uppsats är att ta reda på hur pedagoger tänker i omsorgssituationer. Vi vill se om det finns enyttre påverkan som gör att pedagogerna inte agerar som de vill och ska. Vi vill att pedagogerna ska få enförståelse för hur stor betydelse omsorgssituationerna har och hur mycket de påverkas av hur vi agerar. LÄS MER