Sökning: "c- uppsats i förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 38 uppsatser innehållade orden c- uppsats i förskolan.

  1. 21. ”Det ligger i generna” - en studie om hur genus konstrueras samt hur genus kan ta form i förskolan

    C-uppsats,

    Författare :Richard Nilsson; [2010]
    Nyckelord :Genus; medvetenhet; jämställdhet; kön;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Huvudsyftet med denna uppsats var att undersöka ett antal pedagogers inställning till genus samt hur de arbetarmed genus och en eventuell genuspedagogik i den vardagliga verksamheten. Under uppsatsen har jag dessutomfördjupat mig i utvald litteratur och forskning kring genusbegreppet och hur jämställdhet och ett arbete kringdetta kan ta form i förskola och skola. LÄS MER

  2. 22. ”Vår vilja är lagen som gäller” - En studie om populärkultur och dess roll i förskolan

    C-uppsats,

    Författare :Emelie Olofsson; [2010]
    Nyckelord :Populärkultur; Kultur; Dialog; Livsvärld;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med denna uppsats är att undersöka på vilka sätt barn är påverkade avpopulärkultur, hur pedagoger ser på populärkulturens roll i förskolan och hur detar del av barnets erfarenheter genom barnen själva och föräldrarna.Huvudfrågor:- På vilket sätt är förskolebarn påverkade av populärkultur?- Hur bemöter vuxna barnens initiativ till populärkultur?Metod och material: Undersökningen bygger på en kvalitativstudie med samtalsintervjuer ochobservationer. LÄS MER

  3. 23. Milda flickor och modiga pojkar? : En kvalitativ studie av bilderböcker ur ett genusperspektiv

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Åsa Brithell; Lisa Lövgren; [2009]
    Nyckelord :bilderbok; genus; genusperspektiv; genusstereotyper; bild- och textanalys;

    Sammanfattning : Enligt Läroplanen för förskolan ska flickor och pojkar oberoende av kön få möjlighet att utvecklas utan begränsningar av stereotypa könsroller. Dagligen möter barn bilderböcker i förskolan och det är viktigt att vi pedagoger är uppmärksamma på hur flickor och pojkar framställs i böckerna. LÄS MER

  4. 24. Musik i förskolan - ett medvetet redskap för barns utveckling?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Katarina Beckman; Petra Nilsson; [2008]
    Nyckelord :förskola; musik; motorisk utveckling; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår C-uppsats är att undersöka musikens betydelse för förskolebarnens språkliga och motoriska utveckling. Vårt empiriska material har vi fått fram genom intervjuer med lärare på förskolor med musikprofil i Malmö och New York. LÄS MER

  5. 25. Från Pippi till Pulvret ­ Förskolans dolda kanon i teori och praktik

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Elisabeth Mohlén; [2008]
    Nyckelord :Kanon; Förskolans dolda kanon; Förskolans uttalade;

    Sammanfattning : ProblemformuleringVad innebär förskolans dolda respektive uttalade kanon?Hur arbetar förskolan med litteratur?Hur ser samspelet mellan förskola- bibliotek ut?SyfteMitt syfte med denna uppsats är att undersöka hur litteraturen används ute på förskolor. Jag har under fleravfu-perioder uppmärksammat att litteratur endast är något som används som tidsfördriv innan och efter vilan, iväntan på lunchen osv. LÄS MER