Sökning: "consumer psychology."

Visar resultat 11 - 15 av 60 uppsatser innehållade orden consumer psychology..

  1. 11. KONSTANTEN

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Industridesign

    Författare :Olivia Johnsson; [2022]
    Nyckelord :Arts and Architecture; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : There are many opportunities for designers and manu- facturers to change consumer behaviour – an important and necessary step towards a less wasteful way of living. I see a need for an example product which could empathise keeping instead of changing. An extensive deep-dive into the psychology surrounding the subject keeping was conducted. LÄS MER

  2. 12. Färgpåverkan i sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jamal Abu; Linda Hussein; Benhur Teclesenbet; [2022]
    Nyckelord :Sociala medier; Varumärkespersonlighet; Köpintention; Färger; Köpbeteende; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Färgpåverkan på sociala medier Seminariedatum: 3 juni 2022 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Linda Hussein, Benhur Teclensenbet och Jamal Abu Handledare: Johan Gromark Fem nyckelord: Sociala medier, Varumärkespersonlighet, Köpintention, Färger, Köpbeteende Forskningsfråga: Påverkar användningen av färg på sociala medier konsumenters köpintention? Syfte: Undersöka hur färganvändning på sociala medier inverkar på konsumentbeteende. Metod: Studien tillämpar en kvantitativ forskningsmetod. LÄS MER

  3. 13. Rätt mättnad ger en lättnad : En kvalitativ studie om hur färgmättnad påverkar svenska konsumenters associationer och känslor avseende varumärkeslogotyper

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Adna Agovic; Marcus Andersson; [2022]
    Nyckelord :Color saturation; Low saturation; High saturation; Emotions; Association; Brand logo; Färgmättnad; Låg mättnad; Hög mättnad; Känslor; Association; Varumärkeslogotyp;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att globala företag kan specificera en varumärkesstrategi för att förmedla rätt bild till konsumenterna över olika kulturer. Därmed kan globala företag som befinner sig på den svenska marknaden upprätthålla rätt strategi avseende färgmättnad i dess varumärkeslogotyper för att uttrycka rätt bild hos de svenska konsumenterna. LÄS MER

  4. 14. Executional Greenwashing: The Unseen Attraction to Nature : A qualitative study on Consumers Perception of Advertisement within Fast-Moving Consumer Goods that is ‘Executionally Greenwashed’

    Magister-uppsats, Jönköping University/IHH, Företagsekonomi

    Författare :Edwin Panboon; Jean-Philipe Wahlgren; [2021]
    Nyckelord :Executional Greenwashing; Greenwashing; Consumer Psychology; Environmental Concern; Environmental Knowledge; Sincerity; Calmness; Natural; CSN Model;

    Sammanfattning : With society's growing concern of the environmental impact that consumerism has today, consumers are more aware than ever of how their consumption habits affect their surroundings. This study is based on the consumer's journey of choosing products based on their environmental impact and the complications of it. LÄS MER

  5. 15. Online Ads: The influence of color cues on sensory expectation : An expectation-based approach to explain the cross- modal influence of color cues in online ads

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Maxime Lindholm; Sofia Svensson; [2021]
    Nyckelord :Cross-modal correspondence; sensory expectation; perception; color psychology;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to contribute to new insights into how businesses can utilize color cues as a multisensory tool in online ads to evoke positive sensory expectations. An expectation-based approach was used to examine the cross-modal influence of warm relative to cold colored cues. The theory chapter starts with sensory marketing. LÄS MER