Sökning: "dance music"

Visar resultat 21 - 25 av 163 uppsatser innehållade orden dance music.

  1. 21. Generera, komponera, producera : Algoritmisk kompositionsteknik som verktyg för att skapa elektronisk dansmusik

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Leo Eltes; [2022]
    Nyckelord :Algoritmisk; kompositionsteknik; begränsningar; dansmusik;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om algoritmiska kompositionstekniker och om hur de begränsningar som presenterar sig vid användandet av en sådan teknik påverkar min komposition- och produktionsprocess. Jag har undersökt hur jag kan skapa en komposition inom den elektroniska dansmusikgenren Detroit House genom att låta en algoritm generera förslag på låtstrukturer baserat på de fem musikaliska parametrarna, harmonik, taktart, antal takter, tonalt centrum ochmodalitet. LÄS MER

  2. 22. Everybody dance now? - A socio-legal study of the Swedish dance permit

    Master-uppsats, Lunds universitet/Rättssociologiska institutionen

    Författare :Ismar Didic; [2022]
    Nyckelord :dance permit; regulation; living law; narrative; dance ban; spontaneous dancing; Social Sciences;

    Sammanfattning : Since the 1930s, a dance permit regulation has been in effect in Sweden. The dance permit is required for public dance events in Sweden, and police may take photographic evidence of patrons moving in sync with the music in a dance-like fashion if they believe that ‘illegal’ dancing has transpired in an establishment that may not have filed for a dance permit. LÄS MER

  3. 23. Organization of Electronic Dance Music by Dimensionality Reduction

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Victor Tideman; [2022]
    Nyckelord :Dimensionality Reduction; Digital Signal Processing; Similarity; Music;

    Sammanfattning : This thesis aims to produce a similarity metric for tracks of the genre: Electronic Dance Music, by taking a high-dimensional data representation of each track and then project it to a low-dimensional embedded space (2D and 3D) by applying two Dimensionality Reduction (DR) techniques called t-distributed stochastic neighbor embedding (t-SNE) and Pairwise Controlled Manifold Approximation (PaCMAP). A content-based approach is taken to identify similarity, which is defined as the distances between points in the embedded space. LÄS MER

  4. 24. "Det sköna, som ett komplement till det sanna" En studie om elevens lärande, delaktighet och utveckling-genom dans, rytmik och musik som estetiska lärprocesser på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Annica Andersson; [2022]
    Nyckelord :Aesthetic learning processes; dance; rhythmic; practical knowledge; music and eguality;

    Sammanfattning : “The beautiful, as a complement to the true” A study of the student's learning, participation and development - through dance, rhythmic and music as aesthetic learning processes at the after-school center. The purpose of the study was to investigate how the teachers in after-school centers work with students' learning, development and participation through aesthetic learning processes, and also to investigate how the work looks from a gender equality perspective. LÄS MER

  5. 25. "När jag själv får välja!" : En kvalitativ studie om elevers och lärares upplevelser av motivation när eleven får göra ett inriktningsval i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Hanna Mulder; [2022]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; motivation; självbestämmandeteorin; idrottspsykologi; SDT; idrottsvetenskap; motivationskvalité; idrottsundervisning; gymnasieskolan; intervention; fria val; intressebaserade val; psykologiska behov;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka om och hur en tvåårig intervention med ett inriktningsval i kursen idrott och hälsa 1 på gymnasiet upplevdes som en behovsstödjande miljö för eleverna. Fyra frågeställningar var centrala för studien: a) Hur beskrev eleverna sina möjligheter att tillfredsställa de grundläggande psykologiska behoven autonomi, kompetens och tillhörighet genom ett inriktningsval? b) Hur beskrev eleverna sin motivationskvalité när de fått genomföra kursen idrott och hälsa 1 genom ett inriktningsval? c) Hur upplevde elevernas lärare interventionens möjligheter att tillfredsställa de psykologiska behoven hos eleverna? d) Hur arbetade elevernas lärare med behovsstödjande ledarskap i sin undervisning i interventionsgrupperna? Metod: Metoden var kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER