Sökning: "dataspel beroende"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden dataspel beroende.

  1. 1. När relationen står på spel - Att vara vårdnadshavare till ett barn med problematiskt dataspelande

    Master-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Marie Werner; [2023]
    Nyckelord :Gaming; dataspel; beroende; relation; Social Sciences;

    Sammanfattning : In this study, twelve guardians of eleven different children with problematic gaming behaviour were interviewed and provided their view of the relationship with the child and their perceived need for support. The guardians were asked to describe the relationship with the child with problematic gaming based on the aspects of transparency, rules/limits, and socialising. LÄS MER

  2. 2. Moral Philosophies Mechanised in Fallout: New Vegas

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Sarah Norén; Elin Jägerbrand; Peter Mathiesen; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis is aimed at game designers and had the goal of investigating how moral philosophies exist within the role-playing game Fallout: New Vegas. By using close reading as a method the study analyses through a moral philosophical lens how Fallout: New Vegas mechanises moral philosophy and what advantages and disadvantages it holds. LÄS MER

  3. 3. Video games – A tool for expanding English vocabulary knowledge? : A study of video games potential impact on English vocabulary knowledge in Swedish upper secondary students

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Emelie Johannesson; [2020]
    Nyckelord :Video games; Students; English; English vocabulary; Language acquisition; Swedish students and Gaming; Videospel; Elever; Engelska; Engelskt ordförråd; Språkinlärning; Svenska elever och Videospelande.;

    Sammanfattning : This study researches the possibility of video games being a helpful tool when it comes to English vocabulary knowledge, by comparing the English vocabulary knowledge of those that play video games to those that do not play video games. The study also focuses on comparing the English vocabulary knowledge of those that play video games frequently to those that play video games seldomly and discuss why this might make a difference. LÄS MER

  4. 4. Dataspel som ett lugnande medel : En kvalitativ studie om unga vuxna mäns upplevelser kring dataspel och dess effekter på hälsan. Akademin för häls

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Nergiz Fatah; [2019]
    Nyckelord :Addiction; behaviour; computer; computer games; beteende; beroende; dataspel; dator;

    Sammanfattning : Studien syftar på att belysa hur dataspel påverkar unga vuxna mäns beteende samt vilka för-och nackdelar det har på hälsan. Det kommer oftast upp negativa reaktioner på dataspel och dess effekter på hälsan. Forskning visar att våldsamma spel påverkar beteendet negativt och att det leder till ett aggressivt beteende. LÄS MER

  5. 5. Spelares engagemang för narrativet i plattformsspel : Beroende på hur det presenteras

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Pontus Karlsson; [2018]
    Nyckelord :Narrativ; Plattformsspel; Engagemang; Presentation; Interaktion;

    Sammanfattning : Detta arbetes frågeställning undersöker hur spelares engagemang för narrativ i plattformsspel skiljer sig beroende på hur det presenteras. Tidigare forskning kring dataspel, människa-datainteraktion och spelinteraktion har analyserats för att försöka studera hur och varför vi engagerar oss med dataspel. LÄS MER