Sökning: "deaf-blindness"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet deaf-blindness.
1. Att kunna göra sin röst hörd : en fallstudie om vuxnas synsätt på dövblinda barns kommunikation
Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : The thesis is written in Swedish. Severe congenital impairments make communication challenging. Adults’ approach is crucial, in order to enable the child to make itself heard and understood and to use "a voice of its’ own". LÄS MER
2. Thermal textile pixels : Out-of-plane and in-plane heat transfer measurements of knitted textiles
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : The human body possesses a highly developed range of senses that help orienting oneself in everyday life. Especially when it comes to navigating, perceiving and reacting to the world around us, people tend to rely mostly on their vision and hearing. LÄS MER
3. Framtagning av designkoncept för Monitor: : Ett hjälpmedel för dövblinda
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : Syftet med projektet var att utveckla ett designkoncept för Monitor. Monitor är ett hjälpmedel för personer med nedsatt hörsel eller dövblindhet som utvecklats av Pariception AB. Projektets problemställning omfattade att ta fram en design som var användarvänlig, ergonomisk, användarcentrerad och anpassad till Pariception som varumärke. LÄS MER
4. Teknik för delaktighet i aktivitet och samhälle för personer med dövblindhet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HälsohögskolanSammanfattning : Det är allas rätt att fritt delta i samhället men att kunna ta del av samhällslivet är inte en självklarhet för alla. Personer med dövblindhet kan uppleva svårigheter kring aktiviteter så som att kommunicera, förflytta sig och få tag på information. I arbetsterapi är delaktighet i aktivitet ett viktigt begrepp. LÄS MER
5. Habilitering av barn och ungdomar med dövblindhet
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Aim: The aim of this study was to study through papers if early intervention of children and adolescents with deaf-blindness can be facilitated through early intervention programs, cochlear implants (CI) and communication strategies. Method: The method that we used was a literature study of scientific articles through Pubmed and Cinahl databases. LÄS MER