Sökning: "den förberedda miljön i montessori"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden den förberedda miljön i montessori.

  1. 1. Inkludering av barn med koncentrationssvårigheter i montessoriförskolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Anna Nord; [2022]
    Nyckelord :inkludering; koncentrationssvårigheter; montessoriförskola; montessoripedagogik; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Nord, Anna (2022). Inkludering av barn med koncentrationssvårigheter i montessoriförskolor. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Montessoripedagogik för tonåringar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Pedagogiska institutionen

    Författare :Helena Björnfot; [2013]
    Nyckelord :Montessoripedagogik; högstadiet; lärandemiljö; elevers arbetsmiljö; lärarrollen;

    Sammanfattning : Dr Maria Montessori bedrev aldrig någon egentlig forskning på elever äldre än tolv år, ändå finns det idag flera skolor som bedriver Montessoriundervisning för elever på högstadiet. Själva kärnan i hennes pedagogik är att undervisningen ska baseras på barn och ungdomars olika utvecklingsfaser, något hon kallade för sensitiva perioder. LÄS MER

  3. 3. Lärarrollen, barninflytande och den förberedda miljön sett i två olika pedagogiska verksamheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Linda Nilsson; Maria Evertsson; [2008]
    Nyckelord :lärarroll; barninflytande; den förberedda miljön; lpfö98; Reggio Emilia; Montessori;

    Sammanfattning : Vi har undersökt hur man inom en Reggio Emilia förskola och en montessoriförskola arbetar utifrån aspekter som lärarrollen, barninflytande och den förberedda miljön. Våra frågeställningar är: Hur är miljön utformad utifrån aspekter som barnanpassning och inspiration för barnen på en Reggio Emiliaförskola och en Montessoriförskola? På vilket sätt har barnen inflytande enligt pedagogerna på en Reggio Emiliainspirerad förskola och en Montessoriförskola? Vad har pedagogerna på en Montessoriförskola och på en Reggio Emilia inspirerad förskola för lärarroll och hur ser de själva på den? Vi har gjort observationer och intervjuer på två förskolor. LÄS MER

  4. 4. Att konstruera sig själv och sin värld : hur förskolebarn utvecklar egna teorier i Montessoris förberedda miljö, sett ur ett konstruktivistiskt och interaktionistiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Annika Åkerblom; [2002]
    Nyckelord :Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Montessoris förberedda miljö utgör en yttre struktur som skapar en ram för undersökningen. Montessoris praktik ses i förhållande till konstruktivism, interaktionism och domänspecifika teorier om begreppsbildning hos barn. LÄS MER

  5. 5. Förskolebarns interaktion i en förberedd miljö. Observationer tolkade ur två pedagogiska perspektiv: Montessori och Vygotskij

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Annika Åkerblom; [2001]
    Nyckelord :Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Trots att montessoripedagogiken har stor utbredning, har varken utveckling eller syntes med andra pedagogiska idéer skett i någon större utsträckning. Montessoripedagogikens fokus ligger på barns självvalda arbete i en förberedd miljö. LÄS MER