Sökning: "den vuxnes roll"
Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden den vuxnes roll.
11. "Den vuxnes roll är att lyfta leken en dimension eller bara observera" : En fenomenografisk studie om förskollärares erfarande av deltagande i leken
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för LärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare erfar deltagandet i leken i förskolan. Forskningsfrågorna som studien utgår från är: Hur erfar förskollärare deltagandet i leken? och Hur erfar förskollärare svårigheter och möjligheter med deltagandet i leken? Bearbetningen av insamlad data är inspirerad av ett fenomenografiskt perspektiv, där förskollärarna ges möjlighet att berätta fritt om erfarandet kring deltagandet i leken. LÄS MER
12. From Tyresta with love : ett förslag om att attrahera barn och unga i Tyresta nationalpark och naturreservat
Master-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Naturen har en inneboende dragningskraft på många av oss. Genom att bara vara tillgänglig för alla ger naturen oss minnen och lärdomar för livet. Flera av oss kan känna igen den roll som naturen spelar i barndomen. LÄS MER
13. För vuxna på vuxnas vis, men vart tar de vägen? Undersökning av studieavbrott från Omvårdnadsprogrammet på Komvux Söder
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : SammanfattningSyftet med denna studie var att genomföra en systematisk dokumentation och analys av studieavbrotten från omvårdnadsprogrammet på Komvux Söder och att öka kunskapen om hur skolan kan motverka avhopp.Metoden är både kvantitativ och kvalitativ. 36/80 studieavbrytare och 78/91 kontrollpersoner har besvarat en enkät. LÄS MER
14. Barns tidiga läslärande : En studie av forskning och metoder för tidigt läslärande ur ett barndomssociologiskt perspektiv
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning; Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen; Samhällsvetenskapliga fakultetenSammanfattning : Ur ett barndomssociologiskt perspektiv studeras i denna uppsats tre riktningar i forskningen om barns läslärande samt de metoder som bygger på denna. De tre riktningarna är: Traditionell pedagogisk och psykologisk forskning om barns läslärande; Emergent literacy/Early literacy samt Literacy from infancy. LÄS MER
15. Pedagogers deltagande i leken - Förskolebarn och pedagoger berättar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Detta examensarbete belyser pedagogers deltagande i leken sett ur barns och vuxnas perspektiv. Syftet med examensarbetet är att tydliggöra barns syn på pedagogens deltagande i leken på förskolan. Syftet är också att synliggöra pedagogens tankar kring sitt eget deltagande i leken för att kunna jämföra de olika perspektiven. LÄS MER