Sökning: "den vuxnes roll"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden den vuxnes roll.

  1. 11. "Den vuxnes roll är att lyfta leken en dimension eller bara observera" : En fenomenografisk studie om förskollärares erfarande av deltagande i leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Kamilla Arntzen; Jennie Hallberg; [2012]
    Nyckelord :Fenomenografi; förskollärare; lek i förskolan; deltagare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare erfar deltagandet i leken i förskolan. Forskningsfrågorna som studien utgår från är: Hur erfar förskollärare deltagandet i leken? och Hur erfar förskollärare svårigheter och möjligheter med deltagandet i leken?  Bearbetningen av insamlad data är inspirerad av ett fenomenografiskt perspektiv, där förskollärarna ges möjlighet att berätta fritt om erfarandet kring deltagandet i leken. LÄS MER

  2. 12. From Tyresta with love : ett förslag om att attrahera barn och unga i Tyresta nationalpark och naturreservat

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Jennie Månsson; [2011]
    Nyckelord :nationalpark; naturreservat; lekmiljö; Tyresta;

    Sammanfattning : Naturen har en inneboende dragningskraft på många av oss. Genom att bara vara tillgänglig för alla ger naturen oss minnen och lärdomar för livet. Flera av oss kan känna igen den roll som naturen spelar i barndomen. LÄS MER

  3. 13. För vuxna på vuxnas vis, men vart tar de vägen? Undersökning av studieavbrott från Omvårdnadsprogrammet på Komvux Söder

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Manuela-Adriana Lupsa; [2010]
    Nyckelord :Komvux; Omvårdnadsprogrammet; språksvårigheter; studieavbrott; vuxen studerande;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med denna studie var att genomföra en systematisk dokumentation och analys av studieavbrotten från omvårdnadsprogrammet på Komvux Söder och att öka kunskapen om hur skolan kan motverka avhopp.Metoden är både kvantitativ och kvalitativ. 36/80 studieavbrytare och 78/91 kontrollpersoner har besvarat en enkät. LÄS MER

  4. 14. Barns tidiga läslärande : En studie av forskning och metoder för tidigt läslärande ur ett barndomssociologiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning; Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen; Samhällsvetenskapliga fakulteten

    Författare :Moa Wester; [2010]
    Nyckelord :Läslärande; barndomssociologi; diskurs; barndomsdiskurs; tidig läsning; literacy; förskola; barn; barndom; makt; det naturliga barnet; det kompetenta barnet.;

    Sammanfattning : Ur ett barndomssociologiskt perspektiv studeras i denna uppsats tre riktningar i forskningen om barns läslärande samt de metoder som bygger på denna. De tre riktningarna är: Traditionell pedagogisk och psykologisk forskning om barns läslärande; Emergent literacy/Early literacy samt Literacy from infancy. LÄS MER

  5. 15. Pedagogers deltagande i leken - Förskolebarn och pedagoger berättar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Dianah Brynell; Sofia Stavebring; [2009]
    Nyckelord :Lek; Barns perspektiv; Pedagogers deltagande; Styrning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete belyser pedagogers deltagande i leken sett ur barns och vuxnas perspektiv. Syftet med examensarbetet är att tydliggöra barns syn på pedagogens deltagande i leken på förskolan. Syftet är också att synliggöra pedagogens tankar kring sitt eget deltagande i leken för att kunna jämföra de olika perspektiven. LÄS MER