Sökning: "den vuxnes roll"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden den vuxnes roll.

  1. 6. Språkstörning utifrån ett lärarperspektiv : Att vilja vara som andra.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Anita Lappi; Maria Johnsson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks lärares erfarenheter och kunskaper om att möta och undervisa elever med språkstörning i grundskolan. Frågeställningarna som behandlas i studien är vilka olika anpassningar och stödåtgärder används för att främja den språkliga utvecklingen hos elever enligt lärarna? Vilka erfarenheter och kunskaper inom området språkstörning kan urskiljas utifrån lärarnas egna utsagor? Hur uppfattar lärarna elever i språkliga och sociala sammanhang? Studien är en kvalitativ undersökning som inspirerats av fenomenografin och består av halvstrukturerade intervjuer med tolv lärare som undervisar i grundskolan. LÄS MER

  2. 7. Lekte du bara? : En intervjustudie om barns fria lek i förskolan ur ett föräldraperspektiv

    L3-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Masoumeh Hatami; Ferangis Mohammadi; [2013]
    Nyckelord :Barn; lek; lärande; kvalitativ intervju; föräldrar;

    Sammanfattning : Sammanfattning Det finns olika forskning om lek ur barn och pedagogers perspektiv. Vi har uppmärksammat att det är brist på forskning om föräldrars syn på den fria leken. Och vi kunde inte hitta någon avhandling om barns fria lek ur föräldraperspektiv. Därför valde vi att läsa olika avhandlingar som handlar om lek ur olika perspektiv. LÄS MER

  3. 8. Reciproka boksamtal i förskolan. En grogrund för framtida läsförståelse?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Catrine Adlersson; [2012-06-04]
    Nyckelord :förskolan; boksamtal; läsförståelse; reciproka läsförståelsestrategier; metakognition; sociokulturell ansats; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att öka förståelsen för hur reciproka läsförståelsestrategier kan användas i förskolans boksamtal. Detta görs med hjälp av två undersökningsgrupper, vars resultat jämförs med en kontrollgrupps. LÄS MER

  4. 9. "Den vuxnes roll är att lyfta leken en dimension eller bara observera" : En fenomenorgafisk studie om förskollärares erfarande av deltagande i leken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Kamilla Arntzen; Jennie Hallberg; [2012]
    Nyckelord :Fenomenografi; Förskollärare; Lek i förskolan;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare erfar deltagandet i leken i förskolan. Forskningsfrågorna som studien utgår från är: Hur erfar förskollärare deltagandet i leken? och Hur erfar förskollärare svårigheter och möjligheter med deltagandet i leken?Bearbetningen av insamlad data är inspirerad av ett fenomenografiskt perspektiv, där för-skollärarna ges möjlighet att berätta fritt om erfarandet kring deltagandet i leken. LÄS MER

  5. 10. En ny roll i varje rum : Biblioteket TioTretton ur ett dramaturgiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för genus, kultur och historia

    Författare :Sahar Faghihinejad; [2012]
    Nyckelord :barn; barndom; bibliotek; social interaktionism; etnologi; Goffman;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att med hjälp av Erving Goffmans dramaturgiska perspektiv undersöka biblioteket TioTretton som plats för rollgestaltning och ta reda på vilka slags roller som görs tillgängliga för barn som besöker biblioteket. Detta har gjorts genom att intervjua skolärare och bibliotekspersonal och analysera deras tal om barnen och biblioteket. LÄS MER