Sökning: "grundskolans årskurs 1-3"

Visar resultat 1 - 5 av 102 uppsatser innehållade orden grundskolans årskurs 1-3.

  1. 1. Unga historiker : En läromedelsanalys av hur historiska berättelser kan främja unga elevers historiemedvetande och historisk empati.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Veronica Dahlin; Hanna Eldh Rinaldo; [2023]
    Nyckelord :historiemedvetande; historisk empati; historiebruk; läromedel och årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Detta är en studie som granskar hur läromedel och undervisningsmaterial främjar historiemedvetande och historisk empati genom dess historiebruk och samspel mellan textinnehåll och semiotiska modaliteter. Syftet med studien är att granska vanligt förekommande läromedel och undervisningsmaterial, som används i historieundervisningen i grundskolans årskurs 1–3, för att analysera hur de främjar historiemedvetandet och den historiska empatin hos elever. LÄS MER

  2. 2. ”Man ska inte heller stånga sig blodig till att alltid göra allting digitalt” : En kvalitativ intervjustudie med grundskollärare i årskurs 1-3 om deras erfarenheter och uppfattningar av digitala och analoga verktyg vid dialogisk högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Anna-Lena Prager; [2023]
    Nyckelord :Dialogisk högläsning; Läsförståelse; Digitala verktyg; Analoga verktyg; Årskurs F-3;

    Sammanfattning : Den dialogiska högläsningen har en stor betydelse för språkutvecklingen. Undervisningen utvecklas konstant och skolan får tillgång till allt fler digitala verktyg. LÄS MER

  3. 3. Vilket innehåll och hur ska det läras ut? : En kvalitativ intervjustudie om lärares kunskaper inom programmering i matematikämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sanna Hultman; [2023]
    Nyckelord :matematik; programmering; undervisning; Mathematical knowledge for teaching;

    Sammanfattning : Programmering är ett relativt nytt innehåll i matematikämnet för årskurs 1–3 då det infördes i läroplanen 2018. Därmed finns ett intresse att undersöka hur lärare bedriver programmeringsundervisning. LÄS MER

  4. 4. Representation och stereotyper : En läromedelsanalys i religionskunskap för åk 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Mia Sinanovic Hjelmtorp; My Lindholm; [2023]
    Nyckelord :Representation; stereotyper; kristen tradition; religionskunskap; läroböcker; abrahamitiska religioner; undervisning;

    Sammanfattning : Sverige är ett av de mest sekulariserade länderna i världen och religion ses ofta som främmande, något som är för ”de andra”. Samtidigt vilar skolan på en kristen tradition, något som tydliggörs i läroplanen. Det gör det problematiskt att undervisa om de abrahamitiska religionerna på ett likvärdigt fördelat sätt. LÄS MER

  5. 5. Laborativt material vid undervisning om taluppfattning : En systematisk litteraturstudie om hur samt varför lärare använder laborativt material och dess effekter på elevers lärande inom taluppfattning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Matilda Daoud; Catia Yaqoub; [2023]
    Nyckelord :Grundskolans tidigare år; taluppfattning; laborativt material; konkret material; effekter;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att undersöka hur och varför lärare använder laborativt material i sin matematikundervisning inom taluppfattning, samt undersöka om vilka effekter laborativt material har på elevernas lärande inom taluppfattning i årskurs 1–3. För att besvara dessa frågeställningar har vi gjort en systematisk litteraturstudie för att hitta vetenskapliga studier om laborativt materials användning inom taluppfattning, som vi sedan har analyserat samt sammanfattat. LÄS MER