Sökning: "läromedel och årskurs 1–3"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden läromedel och årskurs 1–3.

  1. 1. Drivkrafter i skolutvecklingen. En aktionsforskningsstudie i matematikundervisning för skolår 6.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marita Johansson; [2023-10-13]
    Nyckelord :metodik; pedagogik; undervisningsformer; lärandeprocesser; samverkan; laborativa arbetssätt; digitalisering; digitaliserade läromedel; gruppdynamik; lärarrollen; elevperspektivet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att genom aktionsforskning undersöka laborativa arbetssätt i matematik på grundskolenivå. I studien undersöks faktorer som påverkar elevernas lärande och vilka pedagogiska redskap som upplevs gynna elevernas kunskapsutveckling, främst med hänseende på laborativa metoder och ett empiriskt arbetssätt inom matematikundervisning. LÄS MER

  2. 2. Psykisk hälsa i biologiundervisningen i åk 7-9

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Heidi Nevala; [2020]
    Nyckelord :biologi; biologididaktik; didaktisk triangel; lärare; undervisning;

    Sammanfattning : Psykisk hälsa är ett mångfacetterat område med olika dimensioner. Studier indikerar att ungdomars hälsa förbättras så när som på skolutveckling och psykisk hälsa. Skolan är en viktig arena för ungdomar och i flera av skolämnena undervisar lärare om hälsa. Ämnet biologi är ett sådant ämne. LÄS MER

  3. 3. Allt är inte så svart eller vitt : En kvalitativ studie om hur lärare inkluderar critical literacy i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elina Malmqvist; [2018]
    Nyckelord :approach; teacher approach; students; Critical literacy; förhållningssätt; lärarens roll; elever; verktyg;

    Sammanfattning : I läroplanens första kapitel beskrivs skolans uppdrag, som bland annat innebär att elever efter genomgången skolgång ska, genom att argumentera och samtala utifrån kunskaper och etiska överväganden, formulera ståndpunkter och visa på ett kritiskt förhållningssätt (Skolverket, 2017d, s.13). LÄS MER

  4. 4. Berättelsen som ett redskap för elevers lärande : En kvalitativ studie om berättelsen som ett motiverande läromedel i spanskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Barahona Pezoa; [2013]
    Nyckelord :Moderna språk; berättelse; motivation; kreativitet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka att genom läsningen av en berättelse kan läraren motivera elevernas deltagande i sitt lärande och utveckla elevernas kunskaper i det spanska språket. Detta är ett kvalitativt arbete som handlar om hur lärare kan motivera eleverna att delta aktivt i spanskundervisningen, stimulera deras kreativitet samt förbättra deras skriftliga och muntliga färdigheter genom att läsa en berättelse. LÄS MER

  5. 5. Att undervisa No i år 4 - 6 : en studie i No-lärarens arbetsssätt och metod

    Kandidat-uppsats, Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jan Livéus; Lena Yosef; [2008]
    Nyckelord :Naturvetenskap; No; Didaktik; Undervisning; Läroplan;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att genom intervjuer och enkät undersöka, kartlägga och belysa hur lärare i Jönköpings kommuns grundskolor årskurs 4-6, utifrån Lpo 94 och andra styrdokument, arbetar och tänker runt sin undervisning och skapar intresse för de naturorienterande (No) ämnena. Undersökningen har skett i tre av kommunens skolområden där 33 lärare, 20 kvinnor och 13 män, har besvarat en enkät varefter fem av informanterna även har intervjuats. LÄS MER