Sökning: "det vidgade textbegreppet"

Visar resultat 26 - 30 av 109 uppsatser innehållade orden det vidgade textbegreppet.

  1. 26. Bilders betydelse för textproduktion : En undersökning om bilders betydelse för berättande och beskrivande textproduktion

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Olivia Vinterek; [2018]
    Nyckelord :Multimodality; Literacy; Multimodalitet; literacy; det vidgade textbegreppet; estetiska lärprocesser; främmandegöring; utförligt och nyanserat;

    Sammanfattning :   This research- survey concerns multimodality and how multimodality can be used in Swedish curriculum to facilitate students in their writing process. The survey focuses on detailed and nuanced writing which are coarse goals for both Swedish- and Arts curriculum. The survey is implemented in senior high school. LÄS MER

  2. 27. Ordinlärning och multimodalitet - En socialsemiotisk och psykolingvistisk diskussion om ordkunskapsövningar utifrån en lärobok i tyska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erik Wiss; Michael Scholle; [2018]
    Nyckelord :det vidgade textbegreppet; multimodalitet; ordinlärning; ordkunskap; ordkunskapsövning; psykolingvistik; semiotisk resurs; socialsemiotik;

    Sammanfattning : Mot bakgrund av att vi under vår VFU-tid liksom under vår tid som obehöriga lärare i tyska respektive italienska har lagt märke till att ordinlärningen utgör en stor utmaning för många elever, samt att ordförrådet ofta är begränsat när det kommer till muntliga och skriftliga framställningar, har vi i detta arbete valt att närmare granska ordkunskapsövningar i en en tysk lärobok för gymnasiebruk ämnad för steg 3, Lieber Deutsch 3/2.0. LÄS MER

  3. 28. Det vidgade textbegreppet : Med fokus på spelfilm i undervisningen och elevers identitetsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Michelle Nissen; Lina Stadling; [2018]
    Nyckelord :Spelfilm; identitetsskapande; multimodalitet; undervisning;

    Sammanfattning : Film används ofta för att fylla ut undervisningstid utan ett egentligt syfte och flertalet elever upplever film som en form av belöning som sker vid särskilda tillfällen utan bearbetning. Syftet med litteraturstudien är att klargöra spelfilmens ställning i grundskolan och hur spelfilm används som pedagogiskt verktyg för elevers identitetsskapande i skolan. LÄS MER

  4. 29. Populärlitteratur i gymnasieskolan? : En litteraturstudie om populärlitteratur i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Maria Steén Ejdeholm; [2018]
    Nyckelord :Populärlitteratur; populärkultur; multimodalitet; undervisning; lässtrategier; styrdokument.;

    Sammanfattning : Den här litteraturstudiens syfte är att undersöka populärlitteraturen och dess användning i skolan. Frågeställningarna lyder: Hur används och förstås termen populärlitteratur av forskare inriktade mot skolans undervisning? Hur resonerar dessa forskare kring populärlitteraturens användning i skolan? Gällande hur termen populärlitteratur används och förstås av forskare inriktade mot skolans undervisning så visar studien olika definitioner av begreppet populärlitteratur. LÄS MER

  5. 30. Skönlitteraturens roll i gymnasieelevers identitetsskapande - en litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Jessica Wängdahl; [2017]
    Nyckelord :Skönlitteratur; Fiktionsprosa; Identitetsskapande; Självinsikt; Vidgade perspektiv; Omvärldsförståelse;

    Sammanfattning : Har skönlitteraturen en given plats i skolan eller är den formen av litteratur någonting med ett historiskt rosa skimmer kring och inte någonting som i själva verket har någon större inverkan på elevernas identitetsskapande, självinsikt och vidgade perspektiv? Detta är en av de undersökta frågorna i studien som har utformats som en systematisk litteraturstudie som innebär att systematiskt söka, kritiskt granska och sammanställa funnen litteratur. Det råder delade meningar bland forskare om skönlitteraturens explicita roll gällande medverkandet till elevernas personliga utveckling. LÄS MER