Sökning: "det vidgade textbegreppet"

Visar resultat 16 - 20 av 109 uppsatser innehållade orden det vidgade textbegreppet.

  1. 16. Film för konstens skull : kvantitativ och kvalitativ undersökning i Svenska Filminstitutets filmhandledningar i förhållande till svenskämnets filmkunskap

    Master-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Johan Malmgren; [2021]
    Nyckelord :didaktisk teori; filmteori; vidgat textbegrepp; multimodalitet; literacy; filmhandledningar; Svenska filminstitutet; filmdidaktik; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna studie avser studera de prioriteringar Svenska Filminstitutet framlägger i sitt handledningsmaterial för lärare och vad det betyder för filmens roll i svenskämnet och synen på film i skolan i helhet. Detta görs via två metoder där den första studerar ett stort urval av studiematerial och den andra gör närläsning på ett mindre urval. LÄS MER

  2. 17. Klimathotet i klassrummet : Hur svensklärare kan bemöta elevers klimatångest

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Josefine Lindström; Sara Peltokangas; [2021]
    Nyckelord :Coping-strategier; ekokritik; gymnasieskolan; klimatångest; svenskämnet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en litteraturstudie som behandlar böcker, antologier, artiklar och styrdokument med syfte  att undersöka hur läsare, lyssnare och åskådare influeras av texter om klimatet med fokus på positiva och negativa effekter på mental hälsa och känsla av makt. Uppsatsen kartlägger vilka verktyg svensklärare kan använda för att undervisa om klimatfrågor samt hur klimattexter kan erbjuda pedagogiska möjligheter för att hantera elevers känsla av maktlöshet med avsikt att uppmuntra agentskap och minska klimatångest. LÄS MER

  3. 18. ”Bring us the girl and wipe away the debt” : Didaktisk potential i multimodal fiktionsläsning

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Edvard Mattsson; [2021]
    Nyckelord :multimodalitet; fiktionsläsning; didaktik; datorspel; svenska impulser; Bioshock Infinite; fritid; analys; literacy; det vidgade textbegreppet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 19. ”Menar du att en text kan vara mer än en sida i en bok?” : - en kunskapsöversikt om hur, vad och när elever läser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Johan Persson; Markus Jonsmeden; [2021]
    Nyckelord :boksamtal; det vidgade textbegreppet; didaktik; djupläsning; litterära föreställningsvärldar; läsintresse; läsförståelse; lässtrategier; motivation; multimodalitet;

    Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt har vi med hjälp av befintlig forskning ämnat att svara på hur lärare kan arbeta med lässtrategier för att öka elevers läsintresse. Forskning kring elevers läsning visar tydligt att elever läser traditionell skönlitteratur i mindre utsträckning än tidigare. LÄS MER

  5. 20. "Berättelsen är anpassad efter hur du spelar" : En litteraturvetenskaplig komparativ analys av datorspel utifrån perspektiven narratologi, interaktion och föreställningsvärldar

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Jasmin Larsson; [2020]
    Nyckelord :Narratologi; fokalisering; interaktivitet; receptionsteori; litterära föreställningsvärldar; datorspel; litteratur; det vidgade textbegreppet;

    Sammanfattning : Datorspel som litteratur i undervisning är ett relativt nytt forskningsområde. I detta examensarbete utförs en litteraturvetenskaplig komparativ analys mellan de tre datorspelen The Wolf Among Us, What Remains of Edith Finch och Sorcery! 1–3. LÄS MER