Sökning: "det vidgade textbegreppet"
Visar resultat 16 - 20 av 109 uppsatser innehållade orden det vidgade textbegreppet.
16. Film för konstens skull : kvantitativ och kvalitativ undersökning i Svenska Filminstitutets filmhandledningar i förhållande till svenskämnets filmkunskap
Master-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/SvenskaSammanfattning : Denna studie avser studera de prioriteringar Svenska Filminstitutet framlägger i sitt handledningsmaterial för lärare och vad det betyder för filmens roll i svenskämnet och synen på film i skolan i helhet. Detta görs via två metoder där den första studerar ett stort urval av studiematerial och den andra gör närläsning på ett mindre urval. LÄS MER
17. Klimathotet i klassrummet : Hur svensklärare kan bemöta elevers klimatångest
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Detta examensarbete är en litteraturstudie som behandlar böcker, antologier, artiklar och styrdokument med syfte att undersöka hur läsare, lyssnare och åskådare influeras av texter om klimatet med fokus på positiva och negativa effekter på mental hälsa och känsla av makt. Uppsatsen kartlägger vilka verktyg svensklärare kan använda för att undervisa om klimatfrågor samt hur klimattexter kan erbjuda pedagogiska möjligheter för att hantera elevers känsla av maktlöshet med avsikt att uppmuntra agentskap och minska klimatångest. LÄS MER
18. ”Bring us the girl and wipe away the debt” : Didaktisk potential i multimodal fiktionsläsning
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
19. ”Menar du att en text kan vara mer än en sida i en bok?” : - en kunskapsöversikt om hur, vad och när elever läser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt har vi med hjälp av befintlig forskning ämnat att svara på hur lärare kan arbeta med lässtrategier för att öka elevers läsintresse. Forskning kring elevers läsning visar tydligt att elever läser traditionell skönlitteratur i mindre utsträckning än tidigare. LÄS MER
20. "Berättelsen är anpassad efter hur du spelar" : En litteraturvetenskaplig komparativ analys av datorspel utifrån perspektiven narratologi, interaktion och föreställningsvärldar
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Datorspel som litteratur i undervisning är ett relativt nytt forskningsområde. I detta examensarbete utförs en litteraturvetenskaplig komparativ analys mellan de tre datorspelen The Wolf Among Us, What Remains of Edith Finch och Sorcery! 1–3. LÄS MER