Sökning: "didactical choices"

Visar resultat 16 - 20 av 28 uppsatser innehållade orden didactical choices.

  1. 16. ”Inget läromedel är ju fulländat” : En kvalitativ intervjustudie om sex lärares användning av alternativt material i religionskunskapsundervisningen i årskurs 4 – 6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Frida Hilding; [2019]
    Nyckelord :Religious Education; alternative materials; teaching aid; didactics; Religionskunskapsundervisning; alternativt material; läromedel; didaktik;

    Sammanfattning : Studien är inriktad på ämnet religionskunskap i grundskolans årskurs 4 – 6. Det finns begränsat med tidigare forskning kring lärares användning av olika typer av material i religionskunskapsundervisning i en mellanstadiekontext. LÄS MER

  2. 17. Knowledge Construction in Multicultural Reading Projects

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Svatava Nigutova; [2018]
    Nyckelord :Multicultural education; Didactics; J. A. Banks; Vygotsky; knowledge construction; scaffolding; reading; perspective-taking; authentic texts; upper secondary school;

    Sammanfattning : This paper researches the theoretical background needed for the implementation of literary texts with multicultural themes for use in EFL courses in Sweden and it offers several concrete didactical solutions for multicultural reading. The theory of multicultural education by J. A. LÄS MER

  3. 18. Geografiundervisning för en hållbar framtid. : En kvalitativ studie av geografilärares syfte och innehållsval.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Madelene Sjödén; [2018]
    Nyckelord :subject content; curriculum-making; future geography education; capabilities; ämnesinnehåll; curriculum-making; geografiundervisning i framtiden; förmågor;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING  I den globala värld vi lever i idag behöver vi geografiska kunskaper i såväl samhället som på individnivå, för att på bästa sätt kunna bemöta en värld i ständig förändring. För att vuxna och framförallt unga människor av vår tid skall kunna se världen ur ett geografiskt perspektiv behöver vi ha en bra undervisning i geografi i vår svenska skola. LÄS MER

  4. 19. Historia i förändring : En läroplansteoretisk analys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Gustaf Lindholm; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This essay focuses on showing the development of the subject of history in Swedish upper secondary education. History in Swedish education has been subjected to changes throughout different periods following contextual needs constituted by economic, political and social challenges. LÄS MER

  5. 20. Laestadianism, modern kultur och medier : En innehållsanalys baserad på medias skildringar av en kristen väckelserörelse samt dess didaktiska implikationer

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap

    Författare :Hampus Hollström; [2018]
    Nyckelord :Laestadianism; content analysis; media; mediatisation-theory; didactics; Swedish school; teaching.;

    Sammanfattning : The aim of this essay seeks to study the laestadian movements perspective on modern culture, based on what has been reported in a Swedish media context. Through a subjective perspective of the self-experienced school attendance, all the modern culture that is being discussed in this essay where being utilized. LÄS MER