Sökning: "didactical choices"

Visar resultat 11 - 15 av 28 uppsatser innehållade orden didactical choices.

  1. 11. Läsutvecklande undervisning i svenskämnet : En studie om läsutvecklande undervisning i mellanåren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Hanna Elia; [2022]
    Nyckelord :Läsundervisningsmetoder; strategibaserade undervisningsmetoder; lärares didaktiska val; framställning; interaktion; erfarenhet.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how teachers’ reason when choosing reading development teaching methods and how teachers justify these didactical choices. The method that has been used to investigate this is partly the stimulated recall interview method. LÄS MER

  2. 12. Pedagogisk skicklighet ur ett flerspråkigtperspektiv : - En kvalitativ intervjustudie om några lärares uppfattning om sin undervisning av flerspråkiga elevgrupper på gymnasial utbildning

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :FARANGIS DJERF; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This study based on in-depth interviews examines how seven experienced high school teachers legitimize, reflect and reason about how they teach multilingual students in high school education. The study describes the teachers´ work in meeting the students´ needs, the teachers´ didactical knowledge and changes in their teaching, as well as approaches in the work with multilingual student groups. LÄS MER

  3. 13. Läsvilan : Mer än vila?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Jan Thomas Vernersson; Alagie Abdoulie Bojang; [2021]
    Nyckelord :Reading rest; rest; reading aloud; language skills; literacy; sociocultural perspective; Läsvila; vila; högläsning; språkutveckling; litteracitet; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka de didaktiska val förskollärare gör i samband med läsvilan. Empirin till studien samlades in genom en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer med fem förskollärare. Analysen av empirin gjordes med hjälp av en fenemenografisk analysmodell i sju steg som synliggör hela analysprocessen. LÄS MER

  4. 14. Religionslärares didaktiska val : En kvalitativ intervjustudie om fem lärares resonemang kring utformningen av religionsundervisning på gymnasiet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Emily Kumar Crim; [2020]
    Nyckelord :Religious education; teachers; upper secondary school; subject didactics; curriculum; grounded theory; school-organization; qualitative study;

    Sammanfattning : Religious education (RE) is one of eight mandatory courses in upper secondary school in Sweden, due to the curriculum of GY11. It has a broad and extent content in comparison to its limited educational time, giving an indication that RE teachers need to make strategic didactical choices. LÄS MER

  5. 15. De bortglömda kvinnorna : En studie i hur lärare och gymnasielever uppfattar kvinnor i skolämnet historia

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, Ämnesforskning

    Författare :Anton Bengtsson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The object of this thesis is to examine how history teachers addresses women in their educating. This thesis will also examine if teachers accommodates their educating and does active didactical choices to include historical women. LÄS MER