Sökning: "didactical choices"
Visar resultat 11 - 15 av 28 uppsatser innehållade orden didactical choices.
11. Läsutvecklande undervisning i svenskämnet : En studie om läsutvecklande undervisning i mellanåren
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The aim of this study is to investigate how teachers’ reason when choosing reading development teaching methods and how teachers justify these didactical choices. The method that has been used to investigate this is partly the stimulated recall interview method. LÄS MER
12. Pedagogisk skicklighet ur ett flerspråkigtperspektiv : - En kvalitativ intervjustudie om några lärares uppfattning om sin undervisning av flerspråkiga elevgrupper på gymnasial utbildning
Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : This study based on in-depth interviews examines how seven experienced high school teachers legitimize, reflect and reason about how they teach multilingual students in high school education. The study describes the teachers´ work in meeting the students´ needs, the teachers´ didactical knowledge and changes in their teaching, as well as approaches in the work with multilingual student groups. LÄS MER
13. Läsvilan : Mer än vila?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka de didaktiska val förskollärare gör i samband med läsvilan. Empirin till studien samlades in genom en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer med fem förskollärare. Analysen av empirin gjordes med hjälp av en fenemenografisk analysmodell i sju steg som synliggör hela analysprocessen. LÄS MER
14. Religionslärares didaktiska val : En kvalitativ intervjustudie om fem lärares resonemang kring utformningen av religionsundervisning på gymnasiet.
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/ReligionsvetenskapSammanfattning : Religious education (RE) is one of eight mandatory courses in upper secondary school in Sweden, due to the curriculum of GY11. It has a broad and extent content in comparison to its limited educational time, giving an indication that RE teachers need to make strategic didactical choices. LÄS MER
15. De bortglömda kvinnorna : En studie i hur lärare och gymnasielever uppfattar kvinnor i skolämnet historia
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/HLK, ÄmnesforskningSammanfattning : The object of this thesis is to examine how history teachers addresses women in their educating. This thesis will also examine if teachers accommodates their educating and does active didactical choices to include historical women. LÄS MER