Sökning: "digitala affärer"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden digitala affärer.

  1. 1. Longtail-fenomenet i svenskdagligvaruhandel : En kvantitativ studie av försäljningskoncentrationen i den svenska dagligvaruhandelns e-handel jämfört med fysisk handel.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Martin Amrén; Albin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Long tail; Pareto; superstars; grocery; e-commerce; omni-channel; multi-channel; sales concentration; Longtail; pareto; superstars; dagligvaror; e-handel; omni-channel; multi-channel; försäljningskoncentration;

    Sammanfattning : Bakgrund: Med digital utveckling ökar användandet av digitala kanaler för att köpa produkter. Utvecklingen sätter ökad press på handeln att utveckla sitt digitala erbjudande. Problemformulering: Förutsättningarna att driva handel skiljer sig åt online jämfört med offline, sett både ur perspektiv från återförsäljare och köpare. LÄS MER

  2. 2. En kvalitativ studie om digitaliseringens påverkan på revisionsprocessen med fokus på små och medelstora kundföretag i Sverige

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Maria Khudher; Nail Safin; [2022-09-02]
    Nyckelord :Revisionsprocessen; Revisor; Digitalisering; Automatisering; Artificiell Intelligens; Audit 4.0;

    Sammanfattning : Nutida revisionsarbete präglas i allt större utsträckning av en kontinuerlig digitalisering som ställer höga krav på revisionsprocessen. Digitaliseringen är ett krav inom revisionsbranschen som leder till mervärde i affärer, gör revisorers arbete mer effektivt och bidrar till bättre kvalitet. LÄS MER

  3. 3. Transforming towards “PaaS” offerings : Areas of concern for OEMs & Transformation Readiness Scale

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Ali Jumaa; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of the project is to investigate and gain knowledge about the process of transforming OEMs’ business structures from a transactional business to a result-oriented product service system or a performance as a service offering. Companies from various market segments have started to offer their customers result-oriented offerings to prolong the life cycle of their products and promote longer customer relationships to secure future business. LÄS MER

  4. 4. Vem är kund i den här samhällsinnovationen? : Utvärderingskriterier för en digital affärsmodellsmöjlighet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Carolin B Carlsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Allt fler verksamheter med mål att skapa samhällspositiva värden har på grund av ökad konkurrens behövt frångå en finansieringsmodell som bestått av bidrag och donationer till att omfamna en mer affärsliknande finansieringsmodell. Ett sätt att i större utsträckning skapa inkomstkällor som de själva kan styra över är att utveckla verksamhetens affärsmodell (Ko & Liu, 2020). LÄS MER

  5. 5. Digitala ledarskapet : En kvalitativ studie om digitaliseringens påverkan på organisationen och dess ledarskap.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Anton Månsson; Victor Fredriksson; [2021]
    Nyckelord :Organizational change; change management; institutionalization; digitalization; Organisationsförändring; förändringsledarskap; institutionalisering; digitalisering;

    Sammanfattning : Nyligen genomförda studier angående digitalisering visar att det kan nyttjas och spela en viktig roll när det kommer till förändringsprocesser inom organisationer. Den rådandepandemin har bidragit till en kraftigt ökad utvecklingshastighet där flertalet teknologiskt, drivna projekt initieras. LÄS MER