Sökning: "direkt demokrati skola"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden direkt demokrati skola.

  1. 1. Motstånd eller trots? : Fokusgruppdiskussion med pedagoger om barns motstånd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Linda Lyckemyr; [2017]
    Nyckelord :Motstånd; makt; förskola; fokusgrupp; trotsålder; diskurs; demokrati;

    Sammanfattning : I denna studie, som gjorts med en kvalitativ metod, har en fokusgruppdiskussion med fyra deltagande pedagoger utifrån ett tilldelat case diskuterat barns motstånd. Syftet med arbetet var att undersöka hur pedagoger talar om barn och deras motstånd, vilka grunder till motstånd de talade om samt vilka konsekvenser motståndet kunne innebära för barnen. LÄS MER

  2. 2. Ingen kan göra allt, men alla kan göra lite. Grön Flagg-ett miljöarbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Josefin Eklund; Linda Helgesson; [2009]
    Nyckelord :miljöundervisning; grön flagg;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att ta del av hur en skola kan arbeta kring projektet Grön Flagg samt om projektet är ett bra arbetssätt eller bara en fin statussymbol. Då miljöundervisningen ofta är bristande inom skolan, valde vi att undersöka en arbetsmetod där miljöperspektivet får större utrymme i verksamheten. LÄS MER

  3. 3. Skolutveckling: Utveckling av lokala betygskriterier : Ett exempel på arbetsprocess baserat på regelverk, teori och praktikfall

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Vesna Lucassi; Monica Kemvall; [2008]
    Nyckelord :Bedömning; betygsmodeller; kriterier; kunskapsstandard; resultatstyrning; förändringsprocesser;

    Sammanfattning : Måldokument och betygskriterier på nationell nivå är generellt utformade för att möjliggöra lokala tillämpningar, bedömningar och beslut (det sk ”lokala frirummet”). Detta ställer krav på skolor att omforma de nationella dokumenten till lokala kursplaner och bedömningskriterier. LÄS MER

  4. 4. Kunskaps- och demokratisyn i fyra läroplaner

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Andreas Larsson; [2006]
    Nyckelord :kunskapssyn; demokratisyn; läroplan; diskurs; kontruktivism;

    Sammanfattning : Bakgrunden till detta arbete vilar i skolverkets formulering av skolans demokratiuppdrag. Här finns en tanke om att alla verksamma i skolan, vuxna och elever, ska få känna ett direkt inflytande över sin verksamhet. Man menar att detta direktinflytande ska finnas med i alla delar av skolans verksamhet, även den traditionella. LÄS MER

  5. 5. Kunskaps- och demokratisyn i fyra läroplaner : Approaches to knowledge and democracy in four curriculums

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Andreas Larsson; [2006]
    Nyckelord :demokrati; kunskapssyn; läroplan; diskurs; konstruktivism; diskursanalys;

    Sammanfattning : Bakgrunden till detta arbete vilar i skolverkets formulering av skolans demokratiuppdrag. Här finns en tanke om att alla verksamma i skolan, vuxna och elever, ska få känna ett direkt inflytande över sin verksamhet. Man menar att detta direktinflytande ska finnas med i alla delar av skolans verksamhet, även den traditionella. LÄS MER