Sökning: "effektivitets teorier"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden effektivitets teorier.

  1. 1. Professionalism och New Public Management i Försvarsmakten : En kvalitativ studie vid Skaraborgs Regemente

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Lars-Erik Midbrandt; Per Hurri; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sveriges offentliga förvaltning genomgick under 1980-talet ett stort antal förändringar som till del kan sammanfattas under begreppet New Public Management (NPM). NPM har många influenser från hur privata företag och näringslivet styr sina organisationer. LÄS MER

  2. 2. Effektiva metoder och resurshantering i offentliga förvaltningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Johanna Jönsson; Sofie Klasson; [2014]
    Nyckelord :resurshantering; Lean; Effective methods; working; resource; Lean manufacturing; public administration; Effektivitet; arbetsmetoder; offentlig förvaltning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att se hur effektiva metoder och resurshantering påverkaroffentliga förvaltningar i Borås. Vi för även en diskussion om hur implementeringen avstyrmodeller såsom Lean har för inverkan på förvaltningarna. LÄS MER

  3. 3. Personlig och effektiv service

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Li Gustavsson; Caroline Svensson; [2013]
    Nyckelord :Effektivitetslogiken; servicelogik; rutiner; servicemötet; sanningens ögonblick; handlingsfrihet; känslor; roll; kabinpersonal; Social Sciences;

    Sammanfattning : Titel: ”Personlig och effektiv service” – Hur hanterar kabinpersonalen relationen mellan effektivitet och personligt servicemöte? Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management Kurs: KSKK01 Service Management: Examensarbete för kandidatexamen, 15 hp, VT2013 Författare: Li Gustavsson & Caroline Svensson Handledare: Malin Espersson Nyckelord: Effektivitetslogiken, servicelogik, rutiner, servicemötet, sanningens ögonblick, handlingsfrihet, känslor, roll, kabinpersonal Problemformulering: Delar av serviceindustrin tycks utgå från två motstridiga inriktningar, nämligen effektivitets- och servicelogiken. Teorin pekar på att dessa logiker strävar mot två motsatta riktningar. LÄS MER

  4. 4. Insourcing i en värld av outsourcing - varför går Scania mot strömmen?

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Martina Johansson; Reidar Spångberg; [2007]
    Nyckelord :Insourcing;

    Sammanfattning : Såväl den teoretiska världen som näringslivet domineras idag av exempel på outsourcing, men under senare år har exempel på motsatsen demonstrerats. Scania är ett av dessa exempel. Syftet med denna uppsats är att belysa Scanias motiv för att insourca i en tid då outsourcing synes vara den mest utbredda trenden. LÄS MER