Sökning: "elever i behov av extra stödinsatser"

Visar resultat 31 - 34 av 34 uppsatser innehållade orden elever i behov av extra stödinsatser.

  1. 31. Extra anpassningar och särskilt stöd i matematik : Hur ser speciallärare i matematik på stödinsatser i matematikundervisningen?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Therése Jansson; [2015]
    Nyckelord :mathematics education; special adjustments; special educational support; special education teacher in mathematics; special support; extra anpassningar; matematikundervisning; speciallärare i matematik; stödinsatser; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur speciallärare i matematik ser på extra anpassningar och särskilt stöd i matematikundervisningen. Studien har en hermeneutisk ansats och semistrukturerade intervjuer har genomförts med fyra speciallärare i matematik verksamma på F-6 och 7-9 skolor för att få en förståelse för hur speciallärare i matematik ser på de nya direktiven i skollagen kring stödinsatser. LÄS MER

  2. 32. Vem gör vad? : Lärares uppfattningar om ansvarsfördelning i arbetet med elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Rut Nyman; [2015]
    Nyckelord :Ansvar; extra anpassningar; särskilt stöd; styrdokument; lärares arbete; elever i behov av särskilt stöd; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur lärare uppfattar att ansvarsfördelningen vid upptäckandet av och arbetet med elever i behov av särskilt stöd fungerar på två utvalda skolor. Vem är ansvarig för att elever i behov av särskilt stöd får den hjälp de behöver för att nå målen? En vinkling som tas med är lärarnas uppfattningar om styrdokumenten och hur dessa tillämpas i praktiken. LÄS MER

  3. 33. "Det handlar om att ha ryggen fri gentemot Skolverket" : En intervjustudie om några lärares uppfattningar av arbetet med stödinsatser på högstadiet och visionen om en likvärdig skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Sköld; [2014]
    Nyckelord :Fokusgruppssamtal; Högstadiet; Inkludering; Stödinsatser; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka högstadielärares uppfattningar av olika stödinsatser så som extra anpassningar och särskilt stöd ur ett inkluderingsperspektiv.
För att kunna besvara syftet genomfördes tre fokusgruppssamtal med uppföljande intervjuer på tre olika högstadieskolor i en kommun i mellansverige. LÄS MER

  4. 34. Elevers upplevelser av grundskolans särskilda stöd i no-ämnena

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Åsa Swedblom; [2012-11-27]
    Nyckelord :no-ämnen; naturvetenskap; särskilt stöd; stöd;

    Sammanfattning : Syfte Studiens syfte är att få kunskap om hur ungdomar som får någon form av särskilt stöd i no-ämnena, upplever skolans stödinsatser. Studien söker svar på följande frågor: • Vilket särskilt stöd upplever elever i år 9 i grundskolan att de får i no-ämnena? • Vilka fördelar och nackdelar ser eleverna med det särskilda stödet i no-ämnena? • Hur kan skolan tillvarata elevernas eventuella önskningar för att bättre kunna tillgodose deras behov? Metod Studien bygger på en kvalitativ metod där halvstrukturerade samtalsintervjuer har använts. LÄS MER