Sökning: "elevernas delaktighet i åtgärdsprogram"

Visar resultat 6 - 10 av 22 uppsatser innehållade orden elevernas delaktighet i åtgärdsprogram.

  1. 6. Fick du din örfil skriftligt? En kvalitativ studie om gymnasieelevers upplevelser av åtgärdsprogram i matematik

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Daniella Ulusoy; [2013-03-04]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; upplevelser; matematik; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom elevers berättelser undersöka hur de har upplevt åtgärdsprogram i matematik och särskilt stöd under skolgången. Jag är också intresserad av att ta del av eventuella tankar hos deltagarna kring hur de själva anser att skolan kunde ha gjort något annorlunda för dem samt vad de tror hade hänt om inget åtgärdsprogram hade upprättats. LÄS MER

  2. 7. Åtgärdsprogram som verktyg för lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jennie Karlsson; Helene Erös; [2013]
    Nyckelord :klassrumsundervisning; lärande; verktyg; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractHelene Erös och Jennie Karlsson (2013). Action programs as tool for learning.Specialpedagogprogrammet 90hp Skolutveckling och ledarskap Lärande och samhälle, Malmö högskolaProblemområde: Skolverket (2012) presenterade nyligen de senaste resultaten från PIRLS och TIMMS. LÄS MER

  3. 8. Åtgärdsprogram - till vilken nytta? En studie över upprättade åtgärder efter nationella prov i år 3 och pedagogers resonemang runt arbetet med elever i behov av stöd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Lindh; Ann Vallin Torstensson; [2012-11-22]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; nationella prov; elever i behov av särskilt stöd; åtgärder; läs- och skrivsvårigheter; förebyggande arbete;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte var att studera hur upprättandet av åtgärder efter de nationella proven i år 3 i svenska och svenska som andra språk eventuellt kunde leda till att elever nådde kunskapskraven i år 6 samt att ta del av pedagogers resonemang runt de åtgärder man skrivit fram. Teori: Den teoretiska ramen utgick från ett sociokulturellt perspektiv där grunden är att lärande sker i det sociala samspelet. LÄS MER

  4. 9. Delaktighet och mening för alla elever. En etnografisk studie om elevplaner som redskap för elevers lärande i den pedagogiska praktiken

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Calestam; [2012-10-29]
    Nyckelord :delaktighet; individuella utvecklingsplaner; åtgärdsprogram; formativ bedömning; motivation;

    Sammanfattning : Syfte: Huvudsyftet med studien är att undersöka hur delaktighet och upplevelsen av mening i skolarbetet kan stärkas i en skola för alla, samt hur elevers aktiva reflekterande kring arbetet med elevplaner bidrar till det egna lärandet. Studien fokuserar både lärares och elevers perspektiv genom följande tre frågeställningar: 1. LÄS MER

  5. 10. Arbete med skolans lärmiljö. En möjlighet för ökad delaktighet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marianne Larsson; [2012-10-29]
    Nyckelord :lärmiljö; åtgärdsprogram; specialpedagogens uppdrag;

    Sammanfattning : Syfte: Studien fokuserar på sambandet mellan de åtgärder som skrivs i elevernas åtgärds-program på skol- och gruppnivå samt hur specialpedagogen och pedagoger/arbetslag främjar en god lärmiljö. Frågor som förtydligar syftet är: Vilken medvetenhet finns hos pedagogerna/arbetslagen när det gäller vikten av en bra lärmiljö? Hur används specialpedagogens stöd när åtgärdsprogram upprättas? Gör specialpedagogens medverkan vid skrivandet av åtgärdsprogram att fokus mer hamnar på skol- gruppnivå än om han/hon inte medverkat? Hur konstrueras åtgärder på skol- och gruppnivå som möjliggör för elever att delta i klassen? Teori: Det sociokulturella perspektivet är studiens utgångspunkt och verktyg. LÄS MER