Sökning: "elevernas delaktighet i åtgärdsprogram"

Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser innehållade orden elevernas delaktighet i åtgärdsprogram.

  1. 11. Åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd i matematik - ur ett elevperspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Nasrin Hemmati Andersson; Ulrika Johansson; [2012-09-06]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; matematiksvårigheter; matematikdidaktisk kompetens; specialpedagogik; specialpedagog; speciallärare; undervisningsprocess; särskilt stöd; delaktighet; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att belysa vad elever själva anser vara ett stöd för dem i matematik och att se om det överensstämmer med det skrivna åtgärdsprogrammet. Frågeställningar: • Hur beskriver eleverna sina behov för att kunna uppfylla kunskapskraven? • Hur kommer elevens behov till uttryck i åtgärdsprogrammet? • Vad anser eleverna vara ett stöd för dem för att kunna utveckla sina kunskaper i ma-tematik? • Vilka åtgärder föreslås i åtgärdsprogrammet? Teori: Matematikdidaktisk teori och ramfaktorteorin Metod: Studien är en kvalitativ studie genomförd på tre skolor belägna i två olika kommu-ner i västra Sverige. LÄS MER

  2. 12. Elevers upplevelser av delaktighet i skolsituationer och i arbete med åtgärdsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Susanne Hartin; [2012]
    Nyckelord :delaktighet; åtgärdsprogram; skolsituation; upplevelser;

    Sammanfattning : Skolan har bland annat som uppdrag att arbeta för att eleverna görs delaktiga i sin skolsituation och i arbetet kring sina åtgärdsprogram. Vinsterna med att eleverna görs delaktiga är flera. Bland annat ökar elevernas motivation och kunskapsinhämtandet känns av större betydelse och följden av det är att måluppfyllelsen ökar. LÄS MER

  3. 13. Värdegrundsarbetet : skolans vision - elevens verklighet

    Master-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Ohlsson; Johanna Källström; [2011]
    Nyckelord :Didaktik; Grundskola; Enkätundersökning; Värdegrund; Mobbning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att ta reda på hur skolans vision ser ut gällande arbetet med värdegrunden i relation till elevens uppfattning och delaktighet. Två delstudier har genomförts där den första syftar till att ta reda på elevernas uppfattningar och delaktighet i skolans arbete med värdegrundsfrågor utifrån en enkätundersökning. LÄS MER

  4. 14. Åtgärdsprogram ett reellt verktyg? : Intervjustudie angående åtta pedagogers uppfattningar om åtgärdsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Maria Diedrichs; Ulrika Abrahamsson; [2011]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; upprättande; genomförande; utvärdering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka åtta pedagogersuppfattningar om åtgärdsprogram som ett pedagogiskt verktyg och hur de arbetarmed åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd, hur pedagoger upprättardokumentet, hur pedagoger uppfattar arbetet med åtgärdsprogram och omåtgärdsprogram förändrar pedagogens arbetssätt samt vilka möjligheter/hinderpedagogerna ser med åtgärdsprogram. Undersökningen bygger på kvalitativasamtalsintervjuer utifrån ett relationellt, hermeneutiskt synsätt med åttapedagoger. LÄS MER

  5. 15. Lärares erfarenheter av de nationella proven och målen i matematik för årskurs 3. En enkät- och intervjustudie om konsekvenserna av de nationella proven och målen i matematik i ett inkluderande perspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Camilla Bertilsson; [2010-09-09]
    Nyckelord :lärares erfarenheter; nationella prov och mål i matematik för åk 3; matematiksvårigheter; specialpedagogik; det kommunikativa relationsinriktade; det sociokulturella perspektivet; elever i behov av särskild stöd; inkludering;

    Sammanfattning : Syfte: Undersöka lärares erfarenheter av de nationella proven och målen i matematik för åk 3 i ett inkluderande perspektiv. Undersöka vilka konsekvenser införandet av proven och målen fått på lärares undervisningsstrategi, syn på lärande, lärares resonemang kring elever i behov av särskilt stöd och åtgärdsprogram. LÄS MER