Sökning: "elevernas delaktighet i åtgärdsprogram"
Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden elevernas delaktighet i åtgärdsprogram.
16. ”Va! Går du på Åtgärdsprogrammet?” En undersökning av gymnasieelevers upplevelser av sina åtgärdsprogram.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syfte Studiens syfte var att undersöka hur elever, med upprättade åtgärdsprogram, säger sig uppleva sin situation i skolan, avseende bemötande, delaktighet och åtgärdsprogrammets betydelse för studierna. Ambitionen var dessutom att titta på om eventuella skillnader finns, sett ur ett genusperspektiv. LÄS MER
17. Vad motiverar elever i skolarbetet?
Kandidat-uppsats, Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att få en större inblick i de faktorer som eleverna själva upplever har betydelse för deras motivation till skolarbete. I dagens skola känner sig lärare ofta maktlösa inför elever som är omotiverade och saknar lust till skolarbete. LÄS MER
18. Bara för att morsan sitter bredvid då måste man säga ja : Elevers uppfattning av särskilt stöd i grundskolan
Magister-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studier om elever i behov av särskilt stöd domineras av lärarperspektivet, få studier har ett elevperspektiv. Den här studiens syfte är att beskriva och förklara uppfattningar som elever i behov av särskilt stöd har av det särskilda stödet, vad det gäller vari problematiken ligger, stödåtgärdernas utformning generellt sett, det egna lärandet och på de specifika åtgärderna utvecklingssamtal och åtgärdsprogram. LÄS MER
19. Föräldradelaktighet i åtgärdsprogram : en dokumentanalys
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Under de senaste decennierna har föräldrar blivit allt mer delaktiga i sina barns skolgång (Erikson 2004), vi har intresserat oss för om detta fenomen gör sig gällande även då åtgärdsprogram upprättas. Syftet med denna studie är därmed att studera föräldrars delaktighet i utformande och genomförande av åtgärdsprogram. LÄS MER
20. Hjälpsam och sammarbetsvillig : Elevers delaktighet i åtgärdsprogram
Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : The Swedish school law says that students who need special education should have all the support they need to reach the qualification that is set up. The arrangements have to be written down in an Individual education plan (IEP). LÄS MER