Sökning: "elevhälsoteam"

Visar resultat 41 - 45 av 181 uppsatser innehållade ordet elevhälsoteam.

  1. 41. Interventionsstudie i ett elevhälsoteam : Vi behöver ta med elevens syn och åsikter betydligt mer än vad vi gör idag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Sofie Tyrbo; Beatrice Törnlind; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att samtalen i elevhälsoteam främst fokuserar på att identifiera de problem eleven har, vilket sedan resulterar i att man åtgärdar eleven. Litet fokus ligger på att undersöka omgivande faktorers påverkan, till exempel pedagogens arbete, samtidigt som elevens perspektiv hamnar i skymundan. LÄS MER

  2. 42. Ditt barn har övervikt : Skolsköterskors erfarenheter av initial kommunikation med vårdnadshavare vars barn har övervikt eller fetma

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Karin Aronsson; Jessica Johansson; [2021]
    Nyckelord :Children. Communication. Guardians. Overweight. Parents.; Barn. Kommunikation. Skolsköterska. Vårdnadshavare. Övervikt.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Antalet överviktiga barn i Sverige ökar. Övervikt och fetma hos barn kan leda till allvarlig sjukdom i vuxenlivet. Skolsköterskor ingår i skolors elevhälsoteam vilka ska arbeta förebyggande mot ohälsa. LÄS MER

  3. 43. Upplevda hinder, barriärer och bra metoder i elevhälsoarbete : En studie om främjande arbete mot mobbning och kränkningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Maria Harjula; Miranda Bergman; [2021]
    Nyckelord :Elevhälsa; barriärer; hinder; fungerande metoder; attityder;

    Sammanfattning : Vi önskade genom studien att se över Elevhälsoteams utredningar av kränkning- och mobbningsärenden i grundskolan. Detta ansågs viktigt att undersöka för att få fler nyanser i varför mobbningen fortgår. LÄS MER

  4. 44. Samverkan - för en likvärdig utbildning : Ur elevhälsoteams och pedagogers perspektiv

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Maria Carlsson; Sofia Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Elevhälsa; elevhälsoteam; organisation; samverkan; specialpedagogik;

    Sammanfattning : I denna studie undersöktes samverkan ur elevhälsoteams och pedagogers perspektiv. Syftet med studien var att undersöka hur samverkan organiseras och genomförs enligt elevhälsoteam och pedagoger samt vilka möjligheter och hinder som finns för denna samverkan. För att undersöka forskningsfrågorna valdes en kvalitativ metod. LÄS MER

  5. 45. ”Inte bara det rumsliga” : Arbetet med inkludering och exkludering för högstadieelever med NPF-diagnoser

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Tor Greveby; Joel van Doorn; [2021]
    Nyckelord :elevhälsoteam; funktionsnedsättning; samverkan;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att få en fördjupad förståelse för hur elevhälsoteam beskriver sitt arbete med inkludering, relationsbyggande och samarbete samt stöttning av elever med NPF-diagnos. Den metodologiska utgångspunkten i studien var en kvalitativ metod med semi-strukturerade intervjuer samt en hermeneutiskt ansats. LÄS MER