Sökning: "elevhälsoteam"
Visar resultat 26 - 30 av 181 uppsatser innehållade ordet elevhälsoteam.
26. Specialpedagogiskt stöd i matematik : Organisatoriska förutsättningar och hinder
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Skolan brister i att erbjuda elever en tillgänglig undervisning då var tionde elev lämnar grundskolan utan betyg i matematik. Andelen elever i behov av särskilt stöd är relativt konstant vilket visar på att det fortfarande finns ett stort antal elever som behöver en tillrättalagd och anpassad undervisning. LÄS MER
27. Elevhälsoteams arbete med specialpedagogiska processer : En studie om profession och jurisdiktion i arbetet som föregår beslut om särskilt stöd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : I samband med att den senaste Skollagen reviderades 2010 blev elevhälsan ett centralt begrepp och elevvården lämnades. Den nya Skollagen (2010:800) lyfter fram organisatoriska förutsättningar för elevhälsoarbetet samt dess samarbete professioner emellan. LÄS MER
28. Förebyggande och hälsofrämjande arbete : Specialpedagogers och speciallärares uppfattningar och erfarenheter av elevhälsans arbete
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : En välfungerande elevhälsa blir alltmer angelägen i och med att den psykiska ohälsan bland elever ökar. Elevhälsan ska verka förebyggande och hälsofrämjande gentemot skolans alla elever, men granskningar visar att tiden ofta går till åtgärdande insatser på individnivå. LÄS MER
29. Skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med elever som har en problematisk skolfrånvaro
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Andelen elever med problematisk skolfrånvaro ökar, och i takt med det ökar efterfrågan kring ökad kompetens hur skolan kan arbeta tillbaka dessa elever. I detta arbete är elevhälsans professioner och däribland skolsköterskans roll en viktig del. LÄS MER
30. ”Mår inte barnen bra, så är det svårt för dem att lära sig” : En kvalitativ studie om klasslärares (F-3) uppfattningar om elevhälsa och skolors hälsofrämjande arbete i relation till elevers lärande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur klasslärare uppfattar elevhälsans betydelse för elevers lärande i undervisningen. Studien syftar även till hur klasslärare uppfattar att skolor arbetar för att främja elevers hälsa, då få studier har undersökt hur elevhälsan kan påverka eleverna i början av skolgången. LÄS MER