Sökning: "elevs förutsättningar och hinder i lärande"

Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade orden elevs förutsättningar och hinder i lärande.

  1. 6. Bedömning i laborativ naturvetenskaplig undervisning : en aktionsforskning om hur elevers naturvetenskapliga kunskap visas vid laborativa moment och kan användas vid bedömning i naturvetenskap.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Frida Melkersson; Elin Sandström; [2017]
    Nyckelord :fysik; elektricitet; laborativt material; bedömning;

    Sammanfattning : För att en lärare ska kunna göra en bedömning av en elevs kunskaper måste eleven visa läraren vad eleven kan. Forskning har visat att elever tycker att naturvetenskap är svårt och att ett stort hinder är det naturvetenskapliga språket. Det naturvetenskapliga språket hindrar elever från att visa sin kunskap inom ämnet. LÄS MER

  2. 7. "När är det roligt att läsa och skriva?" : Intervjuer med yngre elever om deras läs- och skrivprakltik som grund för speciallärarens uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Charlotte Jakobsson; [2015]
    Nyckelord :Motivation; kreativitet; literacy; läs- och skrivpraktik; multimodalitet; multiliteracy; fenomenografi;

    Sammanfattning : Svenska skolelevers skolprestationer fortsätter att försämras, deras läsintresse minskar och skillnaden mellan flickor och pojkar ökar. Forskning visar att skolan inte lyckas erbjuda en undervisning som stöttar de svagaste eleverna och inte heller utmanar de starkaste. LÄS MER

  3. 8. Lärare om IKT

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Terese Stoltz; [2012]
    Nyckelord :IKT; dator; modern teknik;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att undersöka hur datorn och andra tekniska hjälpmedel används igrundskolan av några lärare och till vilken grad. Jag utgår från att datorn är det mest centrala verktyget inom IKToch kommer därför främst att fokusera på hur några lärare använder datorn. Jag utgår från tre huvudfrågor:1. LÄS MER