Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Det är allas våra barn" : Heltidsanställda mentorers främjande arbete med elever

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Nellie Lagerqvist; Hannah Olivares; [2022]
    Nyckelord :Heltidsmentor; Socialpedagog; Psykisk hälsa; Relation;

    Sammanfattning : Den aktuella studiens syfte har varit att undersöka hur socialpedagoger arbetar främjande för elevers psykiska samt psykosociala hälsa, vilka möjligheter, hinder och/eller begränsningar som understryks samt möjliga utvecklingsområden avseende deras arbete. Studiens metodologiska utgångspunkt var socialkonstruktionistiskt med en kvalitativ ansats, där semistrukturerade intervjuer genomfördes. LÄS MER

  2. 2. Problematisk skolfrånvaro - Framgångsfaktorer för ett närvarofrämjande samt förebyggande och åtgärdande arbete inom skolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Mikael Turunen; Karin Badh Magnusson; [2020-01-16]
    Nyckelord :Skolfrånvaro; bemötande; relationer; delaktighet; kartläggning;

    Sammanfattning : Ämnesval: Problematisk skolfrånvaro är ett begrepp som dyker upp allt oftare i litteratur och media. Då vi i våra respektive arbeten möter elever som inte kommer till skolan ser vi ett allt större behov av att veta hur skolan och specialpedagoger arbetar för att förebygga och främja alla elevers rätt till utbildning. LÄS MER

  3. 3. Språkstörning- ur ett föräldraperspektiv : Föräldrarnas upplevelser av hur diagnosen påverkar livet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Solnevik; [2019]
    Nyckelord :språkutveckling; språkstörning; dyspraxi; relationellt perspektiv; bemötande; föräldrarollen;

    Sammanfattning : Läroplanen genomsyras av The big five, de fem förmågorna (Skolverket, 2011). Analysförmågan innebär att eleven ska beskriva orsaker, konsekvenser och lösningar. Den kommunikativa förmågan ställer krav på att samtala, diskutera och motivera och den metakognitiva förmågan innebär att tolka, värdera och reflektera. LÄS MER

  4. 4. Samverkan i elevhälsoteamet - för att möta varje elevs behov

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Ekstrand; [2018]
    Nyckelord :Elevhälsoarbete; elevhälsoteam; samsyn; samverkan och tvärvetenskapligt;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractEkstrand, Linda (2018). Samverkan i elevhälsoteamet – för att möta varje elevs behov. Student Health Team in Collaboration – to meet the Need of every Child. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Mycket snack och lite verkstad, eller mycket verkstad och lite snack : Lärares upplevelser av att undervisa elever med diagnos inom autismspektrumtillstånd på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Louise Elfström Kindgren; Elisabeth Lindberg; [2017]
    Nyckelord :AST; inkludering; pedagogiska strategier; inflytande; delaktighet; specialpedagogik; lärare; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att undersöka hur lärare i grundskolan beskriver att de arbetar med elever med autismspektrumtillstånd (AST) och med elevernas möjligheter till inflytande i undervisningssituationen. Elever med AST uppvisar begränsningar i utvecklingen av socialt samspel och ömsesidig kommunikation, samt med repetitiva och stereotypa beteendemönster och begränsade intressen. LÄS MER