Sökning: "engelska utanför skolan"

Visar resultat 6 - 10 av 42 uppsatser innehållade orden engelska utanför skolan.

  1. 6. Lärares uppfattningar om elevers användning av engelska utanför skolan och dess inverkan på undervisningen – en kvalitativ enkätundersökning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Angela Casale; [2022-09-14]
    Nyckelord :Extramural English; teacher cognition and pedagogical content knowledge;

    Sammanfattning : Aim: Young students in Sweden use a large amount of English outside school. The English input in school might be a minor part of some students’ input. Having students in the classroom who interact every day in English together with those that hardly use any English, poses a challenge to the teacher but it also provides possibilities. LÄS MER

  2. 7. Extramural engelska och dess påverkan på elevers hörförståelse och motivation i engelska i årskurs tre

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Malin Ålund; [2022]
    Nyckelord :Engelska utanför skolan; extramural engelska; fritidsengelska; hörförståelse; lågstadiet; motivation.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka huruvida elever i årskurs 3 möter engelska i så stor utsträckning att det påverkar deras motivation till att lära sig engelska i skolan och huruvida elevernas hörförståelse påverkas av deras extramurala aktiviteter. Studien genomfördes i två olika klasser i årskurs 3 på en ort i Norrland. LÄS MER

  3. 8. En skola i läromedelsnormer? : En studie om normer i engelskläromedel och vad dessa normer kan förmedla till eleverna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emelie Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; normer; normkritik; stereotypiska föreställningar;

    Sammanfattning : Studien syftar till att lyfta fram de normer som eleverna kan komma i kontakt med när de arbetar med engelsktextböcker. Genom att framhäva och synliggöra de normer som kan återfinnas i textböcker möjliggörs reflektioner och diskussioner gällande andra människors livstillvaro, kulturer och samhällsfrågor i andra delar av världen där det engelska språket utövas (Lgr11, Skolverket, 2019). LÄS MER

  4. 9. Engelska i och utanför skolan : Hur elever i åk 9 lär sig engelska och hur det påverkar deras motivation i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Michael Gonzalez; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Elever möter det engelska språket både utanför och i skolan på olika sätt. Kontakten med språket i olika situationer utanför skolan bidrar till en form av inlärning som genererar olika slags kunskaper, erfarenheter och motivation hos eleverna. LÄS MER

  5. 10. Motivation och kunskapsutveckling hos högpresterande elever inom engelskundervisning : En studie utifrån högpresterande elevers perspektiv i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Kosovare Mazreku; [2021]
    Nyckelord :Högpresterande elever; engelska; motivation; kunskapsutveckling; grundskolan; ordinarie undervisning; alternativ undervisning;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen baseras på en kvalitativ metod som behandlar och belyser hur högpresterande elever uppfattar den egna motivationen och utvecklingsmöjligheterna genom en ordinarie undervisning i ämnet engelska för årskurs nio. Vidare undersöker studien om en alternativ nivåindelad undervisning kan ha en positiv effekt i deltagarnas motivation och prestation i ämnet engelska. LÄS MER