Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Socialt entreprenörskap och entreprenöriellt lärande : Hållbara förhållningssätt för skolan; och för framtiden - Elevers erfarenheter utifrån ett relationellt specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Anette Onn; [2017]
    Nyckelord :Entrepreneurial learning; Inclusion; Relational perspective; Special Needs Education; Social entrepreneurship; Entreprenöriellt lärande; Inkludering; Relationellt perspektiv; Socialt entreprenörskap; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate pupils’ experiences of social entrepreneurship and entrepreneurial learning in upper secondary school, from a relational Special Needs Educational perspective. How pupils’ in difficulties are affected, and benefit from social entrepreneurship and entrepreneurial learning is of particular interest as well as how these approaches can be related to inclusive education. LÄS MER

  2. 2. Entreprenöriellt lärande ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Carina Andersson; [2011]
    Nyckelord :Entreprenöriellt lärande; elever i behov av särskilt stöd; Buber; lärarrelation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få en fördjupad kunskap om och förståelse för hur olika elevgrupper, elever i behov av särskilt stöd respektive elever utan behov av särskilt stöd, uppfattar det pedagogiska förhållningssättet Entreprenöriellt lärande. Vidare syftade undersökningen till att jämföra elevernas upplevelser och se eventuella likheter och skillnader samt att få en insikt i om Entreprenöriellt lärande hade förändrat deras syn på lärande. LÄS MER

  3. 3. Hållbar utveckling mot en skola för alla? En etnografiskt inspirerad fallstudie av entreprenöriellt lärande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Kristina Brink; [2010-04-19]
    Nyckelord :skolutveckling; entreprenöriellt lärande; den dolda läroplanen; en skola för alla;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att, ur ett specialpedagogiskt perspektiv, belysa ett skolutvecklingsar-bete mot entreprenöriellt lärande. Det som studerats är hur entreprenöriellt lärande är initierat och implementerat på skolan, vad som kännetecknar entreprenöriellt lärande samt hur special-lärare, pedagoger och elever uppfattar det förändrade arbetssättet. LÄS MER